A hengerfej tuning korlátai

2003.05.15. 09:29
A motor kompressziójának növelésénél figyelembe kell venni, hogy egyrészt a sűrítési viszony nem növelhető a végtelenségig, mivel öngyulladás következne be, másrészt a megnövelt sűrítési viszony jobb minőségű, egészen pontosan magasabb oktánszámú üzemanyagot igényel.

 
   
   

Van egy Simson S 51-em. Tönkre ment benne a persely és el szeretném vinni megcsináltatni. Ha már úgy is ott van, gondoltam leszedetnék a hengerfejből, hogy kicsit erősebb legyen a motor. Két kérdésem van: Tényleg erősebb lesz-e majd a motor? Mennyit kell leesztergáltatni belőle? Előre is köszönöm szépen a segítséget!

A válaszhoz érdemes tisztázni a sűrítési viszony, vagy más néven a kompresszióviszony fogalmát. A sűrítésiviszony egy arányszám, mely megmutatja a henger térfogatának és a hengerfej térfogatának arányát. A hengerfej térfogatának csökkenésével arányosan növekszik a motor kompressziója és a megnövekedett kompresszió által természetesen növekszik a motor teljesítménye is.

A motor kompressziójának növelésénél figyelembe kell venni, hogy egyrészt a sűrítési viszony nem növelhető a végtelenségig (legjobb tudomásom szerint benzinüzemű motor esetén max. 14,5 : 1), mivel öngyulladás következne be, másrészt a megnövelt sűrítési viszony jobb minőségű, egészen pontosan magasabb oktánszámú üzemanyagot igényel. Az oktánszám az üzemanyag kompressziótűrő képességét jelenti, tehát ha csak a sűrítési viszonyt növeled, akkor megint csak az öngyulladáshoz jutunk, ami által viszont csökken a teljesítmény.

Gyárilag a motorokat a kereskedelmi forgalomban kapható üzemanyagokhoz tervezik, általában 95-ös oktánszámúhoz, de természetesen itt is hagytak lehetőséget egy kis játékra, tehát ha minimálisan növeled a kompressziót, illetve 98-as, vagy 99+ üzemanyagot használsz, akkor javulást érhetsz el a teljesítményben. Javaslom, hogy maximum néhány tizedmillimétert szedess le a hengerfejből!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.