Egyik fekete, a másik barna

2003.07.15. 11:10
Nemrég sikerült hozzájutnom egy igazi ritkasághoz, egy Honda CM125 típusú, négyütemű, kéthengeres chopperhez. Nincs is vele semmi gond, csak kb. két hete gyertyát cseréltem benne, és azt vettem észre, hogy a jobb oldali teljesen fekete volt, totál be volt köpve, a másik oldalon pedig olyan kicsit barnás színe volt, amilyennek szerintem lennie kell.

 
   
   

Szóval kicseréltem a gyertyát és pont ma néztem meg, és a jobb oldali ugyanúgy bevan köpve, tiszta fekete, de a motorral semmi baj, mert megy mind a 2 henger. Kérdezném, hogy baj-e ez a mocinál.

A másik probléma lehet, hogy szintén a gyertya gond miatt van. Néha állok a piros lámpánál, és üresben van a moci, és egyszer csak gondol egyet, szisszen egyet a kipufogó, és leáll. Ilyenkor is a jobb oldali szokott ilyet csinálni, azért gondolom, hogy valami köze lehet a gyertyához, de ez kb. 2 hétben egyszer fordul elő szóval nem olyan vészes, de néha tényleg azért idegesít egy kicsit! Természetesen a piros lámpánál történő leállás is a probléma része, de ez nem a gyertyára vezethető vissza. A gyertya csak jelzi a problémát, a kiváltó ok más.

A koromfekete gyertyát két dolog idézheti elő. Egyik, hogy az égéstérbe olaj kerül, ez négyütemű motoroknál megint csak kétféle képen lehetséges, a szelepszár-szimmeringeken keresztül, vagy a megkopott, esetleg eltört olajlehúzó gyűrű mellett.

Másik lehetőség, hogy a jobboldali henger sokkal több üzemanyagot kap a szükségesnél, melyet nem tud elégetni a motor. Ez a probléma a porlasztóra vezethető vissza, azon belül is a tűszelepre, vagy az úszóra (úszószintre). Az első lehetőség esetén a motorból a megengedettnél jobban fogy az olaj, a másik esetben pedig az üzemanyag fogy jobban a kelleténél. Nehéz innen megállapítani a problémát, de én a porlasztóra tippelek.

Javaslom, nézd át a jobboldali porlasztót. Biztos ráfér egy alapos tisztítás, és ha már úgy is szét van szedve, akkor ellenőrizd a tűszelepet, zár-e kellőképp, illetve ellenőrizd az úszót, nem lyukadt-e ki. Ezen kívül ellenőrizni kell az úszószintet. Ha esetleg a porlasztónál mindent rendben találsz, akkor bocs, marad az első lehetőség.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.