Robogó problémák, vagy cseréljem nagyobbra?

2003.07.22. 09:24
Egy Aprilia SR50 DiTech boldog tulaja vagyok, munkába járásra használom. Ha a forgalom ritmusát fel akarom venni, akkor muszáj 70-80 km/h-s tempóval haladni tartósabban is (Bp. belváros, külterületek). Néhány szempontból talán szerencsésebb lenne, ha nagymotorra váltanék.

 
   
   

A jelölt egy 89-es Kawasaki 450 LTD lenne, hihetetlenül kevés, 13e km futással. Városban mennyi hátrányt jelent a nagyobb motor használata a robogóhoz képest? Mennyire jó az alkatrész ellátottság egy idős motornál? Mire figyeljek, ha megnézem, vagy meg szeretném venni? Az A jogsinak korlátozottnak mi a korlátozása?

Az Apriliával kapcsolatosan is szeretnek kérdezni. A solymári szervizben azt mondtak, hogy az 500 km-s szerviz után csak a 4000-s szerviznél kell hozzányúlni a motorhoz. Most 1600 környékén járok és éreztem rajta az utóbbi napokban, hogy hidegen nehezebben indul, néha dadog melegen alapjáraton. A gyertyát kiszedtem, megtakarítottam egy kicsit, a hidegindítás javult. Az Aprilia.com weblapon található manual 500 km-s gyertya ellenőrzést tisztítást ír.

Az automata váltó olajára is ezt a ellenőrzés /csereperiódust írja. Melyiknek higgyek? Milyen élettartamra számíthatok ilyen erőltetett üzem mellett?

Beszéljünk először a robogóról. A szervizintervallummal kapcsolatban azt javaslom, vedd figyelembe az Aprilia.com ajánlását! Ártani nem árthatsz a motornak a gyakoribb szervizelésekkel, pláne az általad említett intenzív használat mellett. A motor élettartama természetesen függ a használattól, de a robogókat többnyire intenzív igénybevételnek vetik alá tulajdonosaik, és ezzel a gyártók is tisztában vannak, ezért ilyen igénybevételre próbálják felkészíteni termékeiket. Egy robogó életében nagyjából 18-20 ezer km környékén jön el a motorfelújítás pillanata. Ettől pozitív és negatív irányú eltéréseket is tapasztalhatunk, de ez egy aránylag tervezhető futásteljesítmény.

A nagymotornak relatív kevés hátrányát tudnám említeni a robogóval szembe, ilyen a vizsgáztatás, a magasabb kötelező biztosítási díj, trafipax vagy rendőrség elől való menekülésnél a könnyebb azonosíthatóság. Nagyjából ennyi. Előnyei között a hosszabb élettartamot, a magasabb utazósebességet, a kényelmesebb két személyes utazást említeném, valamint azt, hogy sokkal alkalmasabb az esetleges túrázásokra.

Az alkatrész ellátottsággal nem hiszem, hogy problémád lesz, mivel a Kawasakinak is van képviselete és egyre kiépítettebb kereskedői hálózata hazánkban. Az általad kiszemelt motor futásteljesítménye korához képest tényleg alacsony. A megtett kilométerek alatt komolyabb problémák nem hiszem, hogy felszínre kerültek, de egy kompresszió mérés nem árthat a vásárlás előtt. Ezen kívül érdemes megvizsgálni a futómű, a gumik, a fékbetétek, valamint a bordásszíj állapotát. Ezen alkatrészek esetleges cseréje megdrágíthatja a vásárlást.

Az Akorl jogosítvány max. 125 cm 3-es és max. 11 kW teljesítményű motorkerékpár vezetésére jogosít. Az LTD450 nem igazán esik ebbe a kategóriába, a megfelelő jogosítvány megszerzéséhez vezető útról itt olvashatsz részletesen.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.