Nem vitamin

2002.03.12. 12:03

A kelleténél több helyen füstöl ZZR250-em kipufogója. A dobok illesztéseinél, illetve a kipufogókönyök környékéről jön a plusz kipufogás. Meddig lehet ilyen állapotban használni a szerkezetet, mielőtt szervizbe kerül?

 
   
   

Nos a szóban forgó gép egy 98-as évjáratú HONDA NSR125R. A gondom az, hogy a gép annak ellenére, hogy kétütemű NEM FÜSTÖL! Arra a megállapításra jutottam, hogy nem kap megfelelő mennyiségű olajat. (Gondolom én). Eddig inkább az volt a helyzet, hogy volt olajozás bőven (azt megoldottam úgy, hogy kiégettem a kipufogóból). Most meg semmi. Így nem is forszíroztam a dolgot letettem a gépet, nem akartam, hogy esetleg besüljön kellő olajozás hiányában. Kíváncsi lennék, hogy mi lehet ennek az oka?

Az még nem jelent magában problémát, hogy nem füstöl a motor. Lehet, hogy csak az előzőekhez képest nem füstöl, de mindenesetre meg kell vizsgálni az esetleges problémát. Mivel a motor keverékolajozása egy külön olajrendszeren keresztül történik, ezért érzékelhető az olajtartályban lévő olaj mennyiségének változása. Ennél gyorsabb módszer, ha közvetlen az olajszivattyútól a karburátorba (vagy a szívócsőbe) bejövő olajvezetéket járó motornál egy pillanatra lehúzod, és látni fogod, hogy a szivattyú nyomja-e az olajat, vagy sem.

Amennyiben nem működik a kenési rendszer, akkor további hibafeltárásra és javításra van szükség. Amennyiben komplikációk lépnének fel, vagy nagyon alkatrész és költségigényes lenne a javítás, az esetben azt ajánlom, kösd ki az olajzó rendszert, és tankolj keveréket a tankba!

 
   
   

Januárban vettem egy Kawasaki ZZ-R 250 est, 93-as évjárat, 31000 km-rel. Friss műszaki, új gumik, új láncszett, egy-két horzsolás, és egy a kelleténél több helyen füstölő kipufogó a főbb jellemzői. A dobok illesztéseinél, illetve a kipufogókönyök környékéről jön a plusz kipufogás. Meddig lehet ilyen állapotban használni a szerkezetet, mielőtt szervizbe kerül? És még egy kérdés. Van valami, amire ennél a típusnál oda kell figyelni a használat során?

Igazából szinte bármeddig használhatod ilyen állapotban a motort, mindazonáltal tudnod kell, hogy ez nem vitamin a gépnek. Azon kívül, hogy hangosabb a motor, még némi teljesítményvesztést is szenved. Főleg, mert kifúj a hengerekhez való csatlakozásnál, valamint durva esetben ez a szelepek elégéséhez is vezethet. Az ilyen hibák kijavítása igazából sem nem túl költséges, sem nem túl időigényes, ezért érdemes minél előbb nekiállnod.

A típus használata során igazán csak olyan dolgokra kell odafigyelni, mint amilyenekre bármely más motor esetében is. Ezek az olajszint, a hűtőfolyadék szintje, a lánc feszessége és kenése, mint "mindennapos" feladatok, ezenkívül pedig az előírt szervizperiódusok betartása.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.