Teljes generál

2003.12.09. 10:59

Hello, Motordoki! Én vagyok, aki a Banditommal írtam neked. Képzeld el, hogy most derült ki a motororomról (most vallotta be az eladó), hogy gyenge a motorja.

A hideg beállásával, elment belőle az a maradék kompresszió is. Ezért volt az, hogy amikor felöntöttem a hengereket olajjal, akkor egy pillanatra járt a gép. Most pedig benne vagyok, mivel 250 km-t mentem összesen a motorral. Most intézem, hogy, garanciába felújítsák, és nekem ne kerüljön semmibe, hiszen átvertek.

Tudnál nekem körülbelül árat mondani, hogy mennyibe kerülhet egy fúrás, vagy legalább a gyűrűk és a dugattyúk, ha mégis nekem kellene megcsinálni?

Nagyon merész lenne itt konkrét árat megjelölni. Csak saccolni lehet, mivel egy motorfelújítás alapvetően két költségtényezőből tevődik össze, úgymint alkatrész ár és munkadíj. A munkadíjat tovább cizellálhatjuk a szerelési költségekre úgy, mint motor ki - be, szét - össze, valamint a gépműhely költségeire. Ezen kívül befolyásoló tényező a felújítás mértéke is, mely a vitamin injekciótól (valamilyen csoda adalékanyag) a komplett generálig terjedhet. Nézzünk egy egészséges középutat, ahol legalább dugattyúgyűrűk, főtengely fekvő- és hajtókarcsapágy, hengerfej felújítás minimálba (szelepek becsiszolása, illetve erre tett kísérlet, szelepszár szimering), tömítések, szűrők, olaj.

Véleményem szerint a felsorolt munkákat érdemes elvégezni, ha már egyszer nekilát az ember és ha már úgy is szét van szedve a motor. Ennek szerelési díja nagyságrendileg 50e Ft, mely tartalmazza a szerelési segédanyagokat. A felsoroltakhoz párosuló gépmunka kb: 15e Ft, de ez függ attól, hogy dugattyút veszünk, és csak fúrni kell a hengert, vagy csak gyűrűket veszünk és meghüvelyezzük a motort. E kérdés eldöntésénél befolyásoló tényező az új dugattyú és a hüvelykészítés közötti árrés. Az alkatrészek terén megint csak van választási lehetőség gyári, illetve utángyártott között, ez vonatkozik a szűrőkre, a szelepszár - szimeringekre és a tömítésekre is. Legutóbbinál lehetséges alternatíva a hazai tömítéskészítők felkeresése is.

Látható, hogy több tényező is befolyásolja egy felújítás költségeit, onnantól kezdve, hogy Te magad végzed a szerelési munkálatokat és minden szükséges anyag beszerzését, vagy berohansz az első szervizbe, leadod a motort, majd elhozod, amikor elkészült. Fentieket figyelembe véve, nagyságrendileg 120e - 220e Ft közé tehető összeg melyből elvégezhető egy közepes szintű motorfelújítás.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.