A kuplung a gyenge pont

2003.12.16. 10:03

Több kérdéssel szeretnék önhöz fordulni. Van egy 1997-es YZF 1000R-típusú motorkerékpárom. Az idén vettem 22 000 km-rel, vezetett szervizkönyvvel, karcmentesen.

1.: A motor hidegindításkor (kb. hetente 1-2-szer szoktam használni) kéken füstöl, ami nem veszélyes, de észrevehető. (A motorban Castrol R4 van). Azóta 3500 km-t mentem vele, de számottevő olajfogyasztást nem tapasztaltam, rátölteni még nem kellett.

2.: 3-4000 fordulatszám körül, motorfék közben erős morgó hang hallható a kuplungból, valamint alapjáraton is tapasztalható ez a jelenség, ami abban a pillanatban megszűnik, ha behúzom a kuplungot.

3.: Az exup szelep környékéről alapjárat környékén ciripelő hang hallható, mi lehet ennek az oka?

Örömömre szolgál, hogy újra régi kedvencemmel, a Yamaha YZF1000R típusával foglalkozhatok. Bele is vágnék a közepébe.

1. Az általad használt Castrol R4 tökéletes választás volt, és mivel 3500 km alatt nem volt számottevő olajfogyasztás optimistán nézhetünk a jövőbe. Már ami a motor állapotát illeti. A hidegindításnál jelentkező kékes füst oka, hogy olaj kerül a hengerbe, mely ott elég. A hengerbe kétféleképen kerülhet olaj, az olajlehúzó gyűrűk kopásából adódóan, illetve a szelepszár-szimeringek nem megfelelő tömítettségének köszönhetően. Mivel nem jelentős az olajfogyasztás és csak hidegindításkor tapasztalod a jelenséget, ebből arra következtetek, hogy a szelepszár - szimeringek mellett szivárog az olaj a hengerbe. Ráadásul, mivel csak heti 1 - 2 alkalommal használod a motort, van is ideje az olajnak megtenni ezt a kis utat. Emiatt viszont nem kell aggódnod, nem komoly hibajelenségről van szó.

2. A típus gyenge pontja a kuplung, mely sajnos adhat morgó hangot motorfék üzemmódban. Véleményem szerint azért szűnik meg a hang a kuplung behúzásakor, mert ezzel párhuzamban megszűnik a terhelés is. A hiba pontos meghatározása érdekében javaslom a kuplung leszerelését és alkatrészeinek alapos vizsgálatát! Különös figyelmet szentelve a fogaskeréknek és a kuplungkosárnak.

3. Nem könnyű kérdés. Én is hallottam már ilyen ciripelő hangot, de bevallom, nem tudom pontosan mi lehet a kiváltó oka. Én kifújásra tippelek!

Olvasói hozzászólás:

Az EXUP szelep jobb oldali (tehát nem a mozgató szerkezet felöli oldala) tengelyén van egy távtartó persely, ennek a feladata a kipufogó gyűjtő öntvényben kialakított tengelymélyedés és magának a szelepnek (pontosabban az oldalfalának) az egymástól való elszeparálása ez a kis persely egyszerűen rá van csúsztatva a tengely végére és magában tud mocorogni, egy idő után a sok-sok mocorgás ahhoz vezet, hogy a persely belseje, illetve a tengelynek az a része ahol a persely található kis mértékben kopik, ebből adódik a cicergő hang (a persely a kopás után tud mozogni a tengelyen, a tengelyre merőleges irányban.) Az ég világon semmilyen hatással nincs a motor működésére, mindőssze alapjáraton kicsit zörög, azért csak alapjáraton, mert miután a gázmarkolat allásától függően az EXUP szelepet el kezdi mozgatni az elektromotor, a mozgató bowdenek megfeszülnek és így a szelepet is befeszítik a helyére (a persely nekinyomódik az oldalfalaknak).

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.