Vágott virág

2002.03.19. 09:36

"Aki használt autót vesz, sok ember gondját veszi a nyakába", majd a mondat elhangzása után felrobban az autó. Esetünkben teljesen helytálló a mondat, csak a használt autó helyére az átépített motort kell helyezni.

 
   
   

Szerencsés tulajdonosa vagyok egy FZ-250-nek, de el tudnám cserélni egy szépen chopperré épített 79-es Kawasaki Z-650-es felújított motorú bicajra. Az építés döntött első villát, merevre hegesztett hátsó villát, egyedi lépcsős ülést és magasított kormányt jelent. Ez eddig nem is lenne gond, de az egészről nincs papír(átépítési engedély). Hogy még bonyolódjon a sztori, a motor kb. egy hete sikeres műszaki vizsgát tett. De én nem bízok benne, hogy midezek ellenére a Rendőrhatóság egy komolyabb ellenőrzés során dícséretben részesít a leendő szép bringámért. Tehát az alábbi kérdéseim lennének:

1. Ha megállít a Rendőr és kifogásolja a masinát, védekezhetek-e azzal, hogy én is így vettem, és a műszakin is átment, és ott csak tudják, hogy megfelelő a közlekedésre?

2. A rendőr milyen szankciókat alkalmazhat velem szemben?

3. Legalizálható-e az ilyen átépítés? Esetleg ismersz-e ezzel foglalkozó helyeket, embereket?

4. Ezen az oldalon is láttam ilyen jellegű átépítéseket és építéseket, ők hogyan vizsgáztatják, legalizálják a gépeiket?

Engedd meg, hogy válaszom egy idézettel kezdjem! Nem biztos, hogy tökéletes lesz a mondat felidézése, de mindenképpen a témára vonatkoztatható tartalommal bír. Egy amerikai paródiában hangzik el, mely a Casino című film elemeit is használja. Így szól: " aki használt autót vesz, sok ember gondját veszi a nyakába", majd a mondat elhangzása után felrobban az autó. Esetünkben teljesen helytálló a mondat, csak a használt autó helyére az átépített motort kell helyezni.

Az átépített motorok minőségét és megoldásait tekintve, mindkét véglettel találkozunk a hazai piacon. Egy átépített motort általában azért vásárol az ember, mert beleszeret. Akárcsak a nőkkel kapcsolatban itt sem szabad, hogy teljesen elvakítson a szerelem, mert ez sok apró részletről eltereli a figyelmünket.

A konkrét példában szereplő motorral kapcsolatban fellépő legfontosabb ellenérv a motorozhatatlanság lehet. A magyarországi utak kevés kivételtől eltekintve nem alkalmasak arra, hogy merev hátsóvillával motorozzunk rajta. Minimum gerincsérv! Ez kombinálva a döntött első teleszkóppal (feltételezem, brutálba megdöntve) a motorozási élmény minimálisra csökkenését eredményezi. Nem vitatom, a látvány sokkmindenért kárpótolja az embert és biztos nagyon komolyan néz ki a bicikli, de hidd el a jól motorozható FZ 250 "sportos" futóműve után egy világ omlana össze benned az első úton! Persze sok ember ezt is meg tudja szokni.

Kérdésed második része a legalitás. Kis hazánkban sok mindent el lehet intézni, ezért semmi meghökkentő nincs a friss műszakin. Olyan embert viszont nem lesz egyszerű találni, aki nevével fémjelezve elkészít egy átalakítási tervet és bizonylatot a motorról. Tehát a motorral együtt vásárolsz egy kaland csomagot is. A rendőrök állandó figyelése és elkerülése, adott esetben magyarázkodás, semmi szabálytalankodás, nehogy megállítsanak és kötözködjenek, ajaj lejárt a műszaki most hova vigyem, stb.

Sok esetben a rendőr abszolút nem foglalkozik vele, hogy meg van vágva a motor, sőt még tetszik is neki és gyakran csak azért állít meg, hogy közelebbről is megnézhesse. Ez a rendőröknél is beállítottság kérdése. Amelyikük viszont kekec az szerintem simán leveszi a rendszámot valós, vagy vélt problémák miatt (mint tudjuk, ilyet könnyen lehet találni) és a büntetési tételtől eltekintve is jöhet az újabb vizsgáztatás, ami megint csak pénz és utánajárás. Van még egy érv, amivel megint csak nem lebeszélni akarlak, de mindenképpen mérlegelni kell. Egy átépített motort nehezebb eladni, mint egy szériát. Ez alól egyetlen kivétel van, ha a vevőjelölt beleszeret a motorba!