Elhanyagolt Pegaso

2002.03.26. 09:11

A karburálás szabályai dióhéjban: ha alacsony fordulatszám tartományban nem megy a motor, akkor alapjárati fúvóka, illetve alapjárati keverékcsavar, ha a fordulatszám tartomány középső részén nem megy rendesen, akkor a schubertűn kell állítani, ha pedig a maximális fordulatszám elérésével vannak problémák és ebben a tartományban nem dolgozik szépen a motor, akkor főfúvóka.

 
   
   

Nemrég vettem egy '92-es Aprilia Pegaso 125-öt nagyon szép állapotban. 9-es Rotax blokkos, szokásos kis kihegyezett kávédaráló.

Ahogy illik, már a megvétel utáni napon jelentkeztek az első bajok. (Megjegyzem, előző gazdája semmit nem értett a motorokhoz, gondolom, ezáltal nem is tartotta karban otthonilag.)

A motorban cca. 500 km-rel ezelőtt lett cserélve hajtókar, főtengelycsapágyak plusz meg lett gyűrűzve. Nos, első problémám: menet közben, főleg a power nyitásáig dadog a kicsike. Üresben az alapjárat gyönyörű, pöccre indul a gép. Nincs elgyengülve, erősen húz, a szelep nyitása előtti fordulatszám tartományban viszont torpan egyet.

Szerinted, mi lehet a gond? Én három dologra tippeltem: 1. Gyertyabaj + elkormozódott kipufogó. /NGK BIOEG H06C/. Ha ez, akkor más típusból milyen gyertyát ajánlasz? Mi a legjobb módszere a kipufogó kiégetésének? 2. Gyújtásprobléma. Elektronikus, gyári beállítású van benne. Ha ez lenne, menne még egyáltalán a motor? 3. Sok keveréket kap vagy rossz a keverékképzése. Ebben is kérnék tőled tanácsot, eddig csak Pannónián és ETZ-n szedtem szét ill. állítottam be karbit. No és hogy működik vajh ezeken az olajpumpa?

Még egy gondom lenne: elektronikus hiba. Az akkumulátor folyamatosan lemerül. Az akksi nem néz ki öregnek, mértem generátortöltést, nem igazán vesz fel feszültséget (alapjárat: 13.8 V, pörgetve 15.2-17 V), ezek szerint fel van már hígulva az akkusavam? Mennyi az élettartama egy ilyen motorakksinak? Ha veszek új akksit, milyet ajánlasz bele /pl. 12V, 7Ah/?

Kezdjük a legegyszerűbb részével! A motorba NGK BR9EV-típusu gyertya való, illetve ha nagyon nyüstölöd a gépet, akkor használhatsz bele BR10EV-t. A gyertyák típusok közötti átváltásának nincs semmilyen képlete, minden cég saját jelölési rendszert alkalmaz, viszont katalógusaik általában feltüntetik más cégek azonos paraméterű gyertyáinak típusszámát.

A torpanás oka leginkább a karburátorban keresendő, sokat kap a motor. Érdemes lenne elvégezned egy gyertyaszín tesztet! Az sok mindent elárul, mivel néha hasonló tünetek tapasztalhatóak egy olyan motornál, ami sokat kap és egy olyan motornál, ami pedig keveset kap. Az alacsony fordulaton való fulladás utalhat mindkettőre. Legkönnyebben eldönteni, melyik variációval állunk szemben úgy lehet, hogy nem feltétlen a legmagasabb fokozatban, de teljes gázon utazunk egy szakaszt, hogy teljesen leforogjon a gép. Ezután hirtelen behúzod a kuplungot, és azonnal leveszed a gyújtást, és miután kigurultál az út szélére, kiveszed a gyertyát és ellenőrzöd a színét. Ha fehér keveset, ha fekete sokat kap a motor. Amennyiben őzbarna, akkor jó a keverékmennyiség magas fordulaton, tehát nem kell a főfúvókához nyúlni.

A karburálás szabályai dióhéjban: ha alacsony fordulatszám tartományban nem megy a motor, akkor alapjárati fúvóka, illetve alapjárati keverékcsavar, ha a fordulatszám tartomány középső részén nem megy rendesen, akkor a schubertűn kell állítani, ha pedig a maximális fordulatszám elérésével vannak problémák és ebben a tartományban nem dolgozik szépen a motor, akkor főfúvóka.

A gyújtásproblémát kizárnám, illetve minimálisra redukálnám lehetőségét. Emlékeim szerint előgyújtás állítás lehetősége adott a motoron de szerintem, nem ez okozza a problémát. A kipufogó kiégetés legjobb és legelterjedtebb módszere, a hegesztő pisztollyal történő kiégetés. Ezt érdemes is elvégezni, mert egy eltömődött kipufogó nagyban megnehezíti a kétütemű motor dolgát a kívánt teljesítmény elérésében.

Az olajpumpa működésében semmi ördöngösség nincs. Fogaskerék maghajtással működik és az adott benzin-levegő keverékmennyiségnek megfelelő mennyiségű olajat adagolja a karburátorba, vagy egyenesen a szívócsőbe.

Az akkumulátor egy misztikus dolog. Ugyanazon gyár termékei közül némelyik egy, némelyik négy-öt évet is kibír. Ennek a nagy szórásnak hátterében olyan dolgok is közrejátszanak, mint a motor elektromos rendszerének állapota, a gondozás, milyen igénybevételnek van kitéve az akkumulátor. Sajnos nem tudom megmondani milyen akkumulátor való ebbe a típusba, de ezt bármelyik szaküzletben készséggel meg tudják mondani katalógus alapján.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.