Nem indul a kétütemű
Egy egyhengeres kétütemű 200 ccm-es Suzuki Wolfom van, ami már elég régóta gyengélkedik. Korábban más problémával kerestelek már, amire "Az egyhengeres farkas" címmel válaszoltál is.
Sajnos én a motorosok azon táborába tartozom, akik
egyáltalán nem értenek a szereléshez. Viszont kitartóan
próbálkozom azzal, hogy magam járjak a problémák végére, azért
fordulok ismét hozzád. A gond tehát a következő: a motor
időnként egyszerűen nem indul önindítóval, és ilyenkor betolni
sem lehet. A jelenség mindig első indításkor jelentkezik, ezért
vagy a párára gyanakodtam, vagy a hidegre. Ezt igazán azóta sem
tudom eldönteni, mivel melegebb reggeleken is előfordult már,
hogy nem akart beindulni, viszont amikor kint állt fél napot a
szakadó esőben akkor meg pöccre beindult. Ezzel szemben volt
már olyan is, hogy mosás után nem ment. Ilyenkor kitoltam a
napra, és kb. fél óra után (ennyi kellett az akksi
feltöltéséhez) gyönyörűen el tudtam indítani.
Egy barátom a következő dolgot mondta: az égéshez levegő kell, benzin és szikra. Mivel ez nekem is rémlett még középiskolából, én is utánanéztem ezeknek. Az önindító fogatja a motort, és ha elég kitartó vagyok, akkor egy idő után benzincseppek is megjelennek a kipufogón. (ebből azt gondoltam, hogy benzint biztosan kap.) Ezen felül mire odáig eljutottam, hogy a gyertyát ki tudtam szedni, adott szikrát. Egyszer a légszűrőt is leszedtem, de az sem segített, tehát szerintem levegőt is kap. A biztonság kedvéért a karburátort is kitisztítottam, de nem igazán találtam benne koszt.
Egyelőre itt tartok: itt a tavasz, a gép pedig nem indul. Tudnál tanácsot adni, hogy mit tegyek? Ha szerinted is az elektromos rendszer testel le valahol, tudnál segíteni, hol keressek hozzá bekötési útmutatót? (Pont úgy jártam vele, ahogyan az UFO-s cikkben írtad).
Egy momentumot hiányoltam leveledből, mivel azt
írtad néha első indításnál nem indul sem önindítóval, sem tolásra.
Segíthetne a probléma megoldásában az információ, hogy utána mégis
minek a hatására hajlandó elindulni a motor. Gyertyacsere,
benzin csöpögtetése a hengerbe, nagy sebességgel történő vontatás,
vagy esetleg testi fenyítés kilátásba helyezése, stb. Azért
megpróbálok a rendelkezésre álló információk alapján adni, számodra
használható tanácsot.
A barátod felsorolásához hozzátenném még a nyomás (kompresszió) fogalmát, mint a belsőégésű motorokban létrejövő égés egyik feltételét. Ez egy nagyon fontos, ugyanakkor viszonylag könnyen mérhető összetevője az égési folyamatnak. Mindenképp érdemes elvégezni egy kompressziómérést a motoron, ezáltal képet kapsz motorod hengerében uralkodó állapotokról. Amennyiben a kapott érték 8 alatt van, érdemes nekikezdeni a motorgenerálnak, ha 10-12, vagy még több, akkor kizártunk egy lehetséges hibaforrást és megnyugodhatunk motorunk állapota felöl.
Legalábbis részben, ugyanis említenék még egy
lehetséges felelőst, mely kapcsolódik a nyomás tényezőhöz, ez pedig
a főtengelyszimmering. Mivel a kipufogó végén csöpög a benzin
tartós indítózásnál, ezért a benzinhiányt kizárhatjuk. Nagy
valószínűséggel levegőt is kap a motor, illetve pontosítva nem
valószínű, hogy egyáltalán ne kapna levegőt. Amennyiben kevés
levegőt kap, akkor ez a hidegindításnál még pozitívan is hatna,
mivel ez által még dúsabb keverék áramolna a motorba. Ezt úgy tudod
legegyszerűbben ellenőrizni, hogy a hideg motor indításánál nemhogy
nem használsz szivatót, hanem még a gázt is ráhúzod.
Ha ilyen feltételek mellett könnyen indul a motor, akkor fennáll
a sok benzin-kevés levegő esete.
A mosás utáni félórás szárítkozási idő alatt
nagyjából elpárolog a víz a kényes helyekről, ahova egy vadabb
slagozás alkalmával elkerülhetetlenül befolyik. Ilyen lehet a
légszűrőház, a gyertya- gyertyapipa- gyújtókábel és környéke.
Lassan elérkezünk a gyújtásrendszerhez, mely esetünkben ugyancsak
felelős lehet a történtekért. Szikra ugye van. Kiszedett
állapotban, de nem biztos, hogy van a hengerben is. Ez a
nyomás alatt nem ad szikrát állapot. Ezért érdemes nem csak
a szikrát ellenőrizni, hanem miután meggyőződtünk, hogy van szikra
kipróbálni egy másik gyertyával is a motort. Lehet hibás a
gyertyapipa, valamint a gyújtókábel is. Kellő műszerezettség
hiányában csak a cserélgetős teszteléses módszer marad ezek
ellenőrzésére és kiszűrésére.
Amennyiben a fentebb említett vizsgálatok és
beavatkozások nem segítenek, akkor a letesteléssel kapcsolatos
gyanú beigazolására, vagy cáfolására érdemes felkérni egy
villamossági szakember t, ezzel sok időt és fejtörést
spórolhatsz meg. (Ha csak nem vagy te magad is az.)
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.