Már megint dugó csere, vagy henger is?

2004.05.13. 09:50

Egy 90-es Honda Leadem van, és sajnos, akadnak vele problémáim. Kb. másfél éve vettem használtan. Azóta már egyszer cseréltem benne dugattyút, és most másodszor is új dugattyút hajkurászok. Már majdnem meg is szereztem, csak még előtte szeretnék biztos lenni néhány dologban.

A második alkalommal a csapszeget tartó zéger-gyűrűkből kiszakadtak kisebb darabok, végigkarcolták a dugattyút, elnyírták a gyűrűket, és sajnos húztak pár kisebb barázdát a hengerfalba is. Több, egymásnak ellentmondó véleményt hallottam már arról, hogy a 90-es Lead hengerfala rendelkezik-e speciális bevonattal, fúrással javítható-e. Ha nem fúrható, mi módon lehet a karcolásokat javítani?

Valamint kérdésem lenne még, hogy a fentebb leírt hibát, hogy a motor szétszedésekor a tömítő gyűrűk, és a zéger-gyűrűk apró darabokban hullnak le a dugattyúról, okozhatja-e a kenés elégtelensége? Eddig ugyanis összesen 2-szer fordult elő, hogy nem MOL SYNT 2T olajat adtam a gépnek, és mindkétszer katasztrófa történt a hengerben.

Ezek szerint okozhatja! Bevallom, örömmel tölti el szívem, hogy magyar termékkel kapcsolatban hangzottak el dicsérő szavaid. Egyben kíváncsivá is tettél, hogy milyen olajat használtál akkor, mikor az említett tragédiák történtek. A nem megfelelő kenés egyrészt kopást, másrészt pedig a megnövekvő súrlódás következtében fellépő túlmelegedés miatti megragadást okozhatja. A megragadás mértékének függvényében változnak a sérülések is. Megúszhatjuk szinte karcolások nélkül és bekövetkezhet gyűrűtörés is, sőt láttam olyan megragadt dugattyút, amelyet kalapáccsal kellett kiverni a hengerből.

A zéger-gyűrűk viszont nem szoktak kiesni az elégtelen kenés következtében. Sokkal gyakoribb kiváltó ok lehet a véletlen: anyaghiba, vagy szerelési hiba. Fontos a zéger-gyűrű pozíciója, valamint az is, hogy ne használjunk sokszor ki - be rakott, ez által kilágyult, elfáradt zéger-gyűrűt!

Bevallom férfiasan, nem tudom, hogy a 90-es Lead hengere hüvelyes, vagy pedig NICASIL bevonatú, de ez nagyon könnyen tisztázható kérdés, csupán rá kell nézni a hengerre. Amennyiben speciális bevonattal ellátott hengerről van szó (a bevonat lényege a keménység, ez által a kopáscsökkenés), nem fogsz látni vashüvelyt, hanem az egész henger alumíniumból lesz. Erről azonnal árulkodik a súlya is. Ha ilyen hengerrel állunk szemben, akkor valóban nem lehet megfúrni a hengert, csak kicserélni a bevonatot, - erre sajnos nem tudok hazai szakembert javasolni - illetve kicserélni magát a hengert. Esetleg - erre a feladatra már lehet találni szakembert - meghüvelyezni a hengert.

Bár mint említettem, nem láttam a 90-es Lead hengerét, de nem tartom valószínűnek, hogy ilyen hengerrel legyen szerelve. Ha tippelnem kellene, akkor én a hüvelyes megoldást feltételezném. Megjegyzem, nem vagyok szerencsés a fogadásokban!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.