Derbi a kosárból

2004.09.07. 14:36

Néhány hónapja vettem egy Derbi FDS 50 típusú endurót, teljesen szétszedett állapotban. Gyártási évét pontosan nem tudom, de feltehetőleg 86-os. A motorja nagy felújításon esett át, ami mindenre kiterjedt, és igen precízen végeztük el.

A probléma tulajdonképpen csak annyi, hogy a motor nem indul be. Ha a hengerbe benzint öntök rögtön bepöccen, és pöfög néhányat, ahogy kell, de normál indítással nem tudom életre kelteni. Nem tudom ide tartozik-e még, hogy a berugókar működtetése közben halk szuszogó hangot hallani, de nem a gyertya fúj ki. A karbi és a fúvókák tisztításával már próbálkoztam, de ezek sem segítettek.

Javasolnék egy azonnali kompresszió-mérést, az sok mindent elárulhat. Mivel felújított motorról van szó - feltételezve a megfelelő illesztéseket - a nyomásérték megfelelő kell legyen a hengerben. Ha nem az, akkor tömítetlenség van valahol. Ez lehet a hengerfejnél, a hengertalpnál, a forgattyúsház illesztésénél, vagy akár a főtengely-szimeringeknél.

A tömítetlenség következtében vagy a kelleténél kisebb vákuum keletkezik, és a motor nem fejt ki kellő szívóerőt, valamint nem kizárólag a porlasztóból szívja a levegőt, vagy a szükségesnél kisebb nyomás keletkezik, amitől erőtlen lesz a motor, és nehezebben indul. Ezek valamelyikére utalhat a szuszogó hang is.

A porlasztóval kapcsolatban javaslom, vizsgáld meg az egész üzemanyagrendszert! Lehetséges, hogy koszos az üzemanyagtank, vagy el van tömődve a benzincsap. A porlasztó tisztításánál légy nagyon alapos, különös tekintettel az apró járatokra, valamint a hidegindító rendszerre! Nem tudom, ez a modell milyen hidegindító rendszerrel készült, de mindenképp ellenőrizni kell a működését.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.