Két probléma

2004.09.09. 10:49

Néhány apró, de számomra mégis fontos problémával fordulok hozzád:
1. Van egy Yamaha DT 125 MX-em, nagyon jó kis masina, de ugyanakkor egy ékzabáló szörnyeteg is. Akárhány lendkereket is készítek, mindegyiket eltöri több-kevesebb idő után.

A legutóbbi olyan tökéletes volt, hogy szinte nem is kotyogott, és annyira ráhúztam a lendkereket, hogy egy gumicsövet kellett beraknom a hengerbe, hogy a rögzítő anyát leszedhessem, miután az első berúgási kísérlet után eltörte az éket. Megpróbálok valahonnan gyárit venni, de szerinted érdemes, vagy máshol van a bibi?

2. Kéthengeres kétütemű Suzukim (GT) hidegen feljebb állítja az alapjáratát (egyébként 1500-1700), és 3000 fordulaton süvít. Ilyenkor nincs rajta a szivató, és csak kb. 1-1,5 perc múlva esik le alapjáratra a fordulat. Nem rossz a szivatóm, és nem is félautomata. A gép nem eszik sokat, és nagyon jól megy. Nézzük sorjában a kérdéseket.

Az ékzabáló szörnyeteggel kapcsolatban azt tanácsolom, szerezz be egy gyári éket, vagy készíts egy gyárival megegyező méretűt. Az ék csak tájolja a lendkereket, rögzítéséről a kúposan illeszkedő felületek gondoskodnak, mely felületeket a főtengely végén lévő anya meghúzásával szorítunk össze.

Esetünkben probléma a következő lehet: A házilag készített ék magasabb, mint a gyári, ezért mikor felhelyezed a lendkereket és meg akarod húzni a csavart, a két kúp nem fog érintkezni, mivel az ék nem engedi összecsúszni a két felületet. Ezáltal nem jön létre a megfelelő kötés, a terhelés az ékre nehezedik és az ék elnyíródik.

A második kérdéssel kapcsolatban a következő ötleteim lennének:
Nem zár tökéletesen a tűszelep, és az állásban túlfolyik a porlasztó. Az üzemanyag egy része a forgattyúsházba kerül, valamint megnő az úszóházban a benzinszint, minek következtében több üzemanyagot kap a motor. Mintha rajta lenne a szivató. Működés közben a motor fogyasztása miatt a szint visszaáll a megfelelő szintre. Másik lehetőség, hogy fals levegőt szív a motor, amitől megnő a fordulatszáma. A melegedéssel párhuzamosan valamiféle hőtágulás következtében ez megszűnik, és a fordulat visszaáll a normális szintre.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.