Egy friss endurós gondolatai

A motordoktor válaszol

2004.09.21. 10:32

Vettem egy 10 éves Kawasaki KLX 250-es endurót. (Mivel - azt hiszem - gyárilag fojtott, alapban nagyon jó, megbízható motornak tartják). Elsőként a hátsó rugóstag, majd az első teló hányta el magát, amit a Kawa szervizben szimmeringcserével orvosoltak. Közben elkezdte zabálni az olajat, mint egy robog. Heti egy lityi olajat simán benyakalt, természetesen ekkor is minőségi olajat töltöttem a feneketlen blokkba. A kipufogó és környéke is igencsak kormos volt. Sokan gombjukat markolászva fordultak utánam, azt hitték, kéményseprő vagyok.

Majd visszavittem Dr. Kawához a csupasz bringába, (megjegyzem igen jó szerviz) és szétkapták a blokkot. Mikor érdeklődtem, hogy mikor mehetek a motorért, szívritmuszavart, infarktust, szélütést kaptam. A főtengelyen lógott a hajtókar, melyen a perselyezés a rossz anyag miatt felül kikopott, a henger talán nem pontosan volt megfúrva, így a dugó kicsit félrekopott. Lehetett látni a henger falán, ahol cigányútra ment. Itt szökhetett a kompresszió és az olaj. De a blokk mindig gyönyörű tiszta, nincs sehol folyás. A fenti apróbb hibái ellenére is imádom a vasam. Ez volt az előzmény, a kérdéseim most jönnek.

1. Mit gondolsz? Egy tíz éves motor, a következők cseréjével (dugó, gyűrű, szimmeringek, csapszeg, s ami ilyenkor szükséges) valamint a felújított főtengellyel hány szezont húzhat ki? Itt nem az állandó nyelezésre gondolok. Napi cirka 50-100 km-t röfögök vele, hétvégén túra a hegyekben. Nem full cross! Illetve, hogy a fenti javítások után lesz-e érezhető teljesítménynövekedés?

2. Ha kész a cucc, gondolom ezer kilométeren keresztül ultralightos tempó. Az első 10-20 kilométert hány szakaszban tegyem meg? Baj-e, ha egy hét alatt beleteszem az ezret?

3. Úgy tudom, hogy ezeknek az egyhengeres gőzkalapácsoknak nem tesz jót a hosszabb, egyhuzamban való menetelés. Azt hiszem egy 250-es endurónak cirka 120-140 lehet a vége, mit gondolsz, egy Magyarország-Amszterdam-Magyarország távot bevállalhatok? Itt nem a kényelemre gondolok, hanem hogy egy mostantól rendesen szervizelt motor kibírja-e. Vagy csak a nagyköbcentis aszfaltgyűrögető dögöké a világ? 80-100-as tempó/ párezer kilométer reális?

A teljesítménynövekedés garantált a felújítás előtti állapothoz képest. Olyan erős lesz a motor, mint gyárilag volt, sőt egy picit talán erősebb is, mivel a hengerfúrás miatt egy kicsivel megnő a motor hengerűrtartalma. Hogy hány szezont húz ki a motor, az rajtad is múlik, mivel ez nagyban függ a használattól. Ha ezt számszerűsíteni kell, kb: 20 - 25e km-re saccolnám.

A bejáratás nagyjából ezer kilométer, ezt célszerű kíméletesen megtenni. Vonatkozik ez a fordulatszám-tartományra, de nem kizárólag arra. Fontos, hogy a használat előtt gondosan melegítsd be a motort, a bejáratás alatt használj sűrűbb keveréket (1:33), valamint a keverék legyen dúsabb is, tehát a bejáratás alatt emeld feljebb a shúbertűt és egy kicsit nyiss rá az alapjárati keverékre is! Ha ezeket a tanácsokat megfogadod, akkor akár egy nap alatt is beleteheted az 1000 km-t.

Véleményem szerint nyugodtan elindulhatsz a motorral hosszabb túrára is. A motornak alapvetően három segédanyagra van szüksége a normális működéshez. Üzemanyag (benzin), megfelelő kenés (olaj), megfelelő hűtés (hűtőfolyadék vagy levegő). Amennyiben ezek rendbe vannak, akkor nyugodtan használhatod huzamosan a motort. A használatnak úgyis határt szab az emberi teljesítőképesség, mivel néhány óra motorozás után meg kell állni, pihenni, enni, inni, tankolni, stb. Ez idő alatt a gép is tud pihenni.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.