NSR gondolatok

2004.09.28. 14:34

Nagyon érdekes dolgot vettem észre a motoromon. Egyrészt az 1liter kétütemű keverékolajat (Castrol TTs) kb. 200 km alatt megeszi. Ha alapjáraton megy a motor, akkor nekem úgy tűnik, nagyon füstöl. Emellett ha nem húzok neki egy kis gázt, akkor megáll.

Menet közben 5500-7000 rpm között van egy teljesítménylyuk, ami ezután a tartomány után teljesen elmúlik. Leszabályzásig ki lehet pörgetni. Ha így megyek vele, (tehát egy kicsit tempósabban, 6000rpm fölé pörgetve), akkor a blokkból kijövő túlfolyó csövön keresztül elkezd kicsöpögni a keverékolaj (nem benzinesen, hanem teljesen tisztán csak az olaj). Ha nem pörgetem 6000 rpm fölé, a probléma nem jelentkezik. A motor egy 1994-es 125-ös NSR. Remélem, tudsz választ adni, miért csinálja ezt!

Itt egyszerre több problémával állunk szembe. A blokkból kijövő cső nem túlfolyó, hanem a karter szellőzését biztosítja. Ha onnan olaj folyik ki, az két dolog következménye lehet. Túl van töltve olajjal a motor, amit a mozgásban lévő váltófogaskerekek felkavarnak, és ez verődik ki szellőzőcsövön. Másik lehetőség, hogy a motor főtengelyszimeringes, vagyis a főtengelyszimeringek nem tömítenek rendesen. Ezért a forgattyúsházban keletkező nyomásból jut a váltóba is, minek következtében szintén olaj kerülhet a szellőzőcsőbe.

Az 5500 - 7000 RPM között tapasztalt lyuk okozója a porlasztó. A kicsit is kihegyezett kétütemű motoroknál tapasztalható ez a teljesítménylyuk, a különbség csak a mértékét illetően van. A power szeleppel, kartermembránnal ellátott motoroknál kisebb, míg a szívóoldalon is résvezérelt, nem poweres motoroknál nagyobb, de egyik esetben sem lehet elvonatkoztatni a porlasztótól. Mivel a megjelölt fordulatszám a középső tartományba tartozik, ezért a shubertű pozíciójával lehet ezen korrigálni.

A 200 km-re elfogyasztott 1liter olaj nem kevés, ez kb: 1:10 - es keverékarányt jelent, szemben az előírt 1:40 - 1:50 aránnyal. Javaslom, ellenőrizd, nincs - e valahol szivárgás a rendszerben! Ha ezt kizárhatjuk, akkor a keverékképzésben résztvevő olajpumpát kell komoly vizsgálat alá vetni. Amennyiben a pumpa hibás, javaslom, állj át a keveréktankolásra! Biztos módszer, garantált keverési arány!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.