Azonosítatlan DT

2004.11.04. 10:59
Tavalyi levelemmel ellentétben most éppen időben írok. Először is kezdeném a hálálkodással! Köszi a tavalyi segítségedet! Levelem nyilvánossá tételével hozzájutottam egy küllőkészítő címéhez, amit jól meg is őriztem. Elmúlt ősszel főképp elektromos gondjaim voltak. Mondhatni makacs voltam, és eldöntöttem, megoldom a gondot. Vásároltam egy mérőműszert (multiméter) és napok alatt (két hét...) megtaláltam a hibát.

Természetesen tökre egyszerű, így utólag. A gyújtáskapcsolónál csúszott szét a vezeték, amikor azt a kormányról leszereltem. Láttál volna, mikor sikerült beindítani a mocit! A küllős dolgot pedig úgy oldottam meg, hogy vettem egy komplett kereket 10eFT-ért! Lettek küllőim, alufelnim, fékcuccok. Jellemző, hogy ezen a keréken azért jó alaposan el voltak fűzve a küllők, tehát azzal kellett kezdenem.

Idén is eljött a téliesítés ideje, vagyis még nem, de a motorom épp most érezte úgy, hogy jól elgyengül. Muszájból tehát szétszedtem, tanulva a tavalyi gondokból részegységenként nézem át a motort. Első gondom az, hogy elvileg gyűrűt kell cserélnem! Írtam a Yamahának, de még nem válaszolt. Meg szeretném rendelni, csak még nem tudom honnét. Azt sem tudom pontosan, hogy mi alapján kell egy gyűrűt cserére ítélni. Azt sem tudom, hogy mi alapján lehet újat rendelni. Milyen adat kell ehhez? Elég a típus és a motorszám?

Hogyan kell a gyűrűt beállítani? Az a bizonyos rés igen pici, vagy kicsit nagyobb a két vég között? Most úgy 1,5 milliméter. És azt hiszem, kicsit ovál is a gyűrű. A henger palástja sima, nincs válla, a dugó is aránylag jól illeszkedik. A henger és a blokk között egy vonalas füzet borítója volt gyárilag beültetve tömítés gyanánt. Most mit tegyek be? Mehet hasonló anyag? Be kell azt kennem valamilyen tömítő pasztával, mint például a hengerfejnél? Szerencsére sok jó dolgot lehet az oldalatokon megtalálni, így már azt meg sem kell kérdeznem, hogy az első teleszkópot hogy javíthatnám meg. Erről írtál már épp eleget a Yamaha DT-seknek! Van esélyem, hogy szimeringet kapok egy nem speckó motoros boltban? Csapágyboltot ajánlottak.

Segítséged előre is köszönöm! A lóerő legyen velünk!!! Zumeeee

Ui.: gyűrűcserénél van valami nagyon fontos, amire oda kell figyelni? Mellékeltem egy képet! Az a helyzet, hogy fogalmam sincs mennyi idős és pontosan milyen Típus. Csak annyit tudok, hogy Yamaha DT-125. De láttam tökre hasonló MX-et.

Sajnos pontos évjáratot nem tudok mondani a kép alapján, de nagyjából úgy a nyolcvanas évek elejére merek tippelni. Az évjárat megállapításával kapcsolatban javaslom, nézd át a motor alkatrészeit, azok között találsz olyanokat, melyeken feltüntetik a motor évjáratát. Gondolok itt a fékcsövekre, a műanyag alkatrészekre, stb.

A gyűrűk cseréjével kapcsolatban legfontosabb információ a gyűrűhézag. Az általad mért 1,5 mm hézag nagyon nagy. Az előírt, megközelítőleg 0,2 mm, tehát a gyűrűk megértek a cserére. A gyűrűk feladata a henger és a dugattyú közötti rés tömítése, de a megfelelő nyomás eléréséhez nem elegendő a megfelelő gyűrűhézag, fontos a dugattyú és a henger közötti hézag mértéke is, ez az úgynevezett illesztési hézag. Ennek mértéke motortípustól függően változó, esetünkben 0,12-0,14 mm közé tehető. Ezt igazából szakműhelyekben fellelhető mérőműszerekkel lehet pontosan megmérni, de házilagosan is lehet tájékoztató adatokhoz jutni, egy hézagmérő segítségével.

A mérés alkalmával a dugattyút gyűrűk nélkül kell a hengerbe tenni. A tömítés anyagának inkább javasolnám a nagyon vékony klingeritet, mint a füzet borítóját! Tömítő paszta használata ízlés szerinti. Javaslom csak az egyenetlen, és/vagy szivárgásra hajlamos területeknél használd! A teleszkóp szimeringgeket be tudod szerezni csapágy és szimering szaküzletben, méret szerint kell kérni, vagy pedig - szerintem szinte bármely - motoros boltban, típus szerint kérheted.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.