Megszorult csapágy

2004.11.23. 09:38

Vettem egy Yamaha XT350-est, 1991-est, de szét kellett kapnom, mert nagyon zörgött. Már párszor javíthatták, mert a főtengelycsapágyat egy fém perselybe tették, és bele nyomták az alumínium házba. Szerintem, a szimering elengedte az olajat, és valószínű, hogy megszorult a csapágy. Megpördült, és most lötyög a persely a házban! Lehet típushiba? Hogyan lehetne orvosolni? A dugó és a gyűrű illesztési hézaga mekkora lehet? Milyen motorolaj való bele?

A csapágyat illetően számomra nem új keletű ez a javítási módszer és nem is nevezném típushibának. Mikor a csapágy megforog a csapágyházban, viszont ha nincs kedvünk új kartert vásárolni, akkor ki kell találni valamilyen módszert, amitől újra masszívan állhat a csapágy. Az egyik ilyen módszer az esetünkben is alkalmazott persely, mely szorosan van illesztve, mind a csapágyra, mind a csapágyházba. Ezen kívül szoktak használni csapágyragasztót, szokták pontozóval, vagy ívhegesztővel érdesíteni a felületet, alufóliával kitölteni a hézagot, stb.

Az alkalmazott módszer függhet a szerszámozottságtól és a kopás mértékétől. Egyébként a motorodnál alkalmazott módszer a legjobb a felsoroltak közül. Javaslom, válaszd te is ezt a módszert, és csináltass egy újabb perselyt, ami megfelelően illeszkedik a csapágyra és a csapágyházba (hacsak nincs kedved vásárolni új, vagy legalábbis hibátlan kartert).

A dugattyú illesztési hézaga megközelítőleg 0,07 mm, a gyűrűhézag pedig 0,2 mm. Motorolajként nem konkrét típust javasolnék, hanem azt, hogy használj jó minőségű 4T motorkerékpár olajat, és mindig tartsd be az előírt szervizperiódusokat!

Olvasói hozzászólás:

Ha nem nagyobb a hézag 0.25 mm-nél akkor használd bátran a Loctite 620 csapágyrögzítőt, 230 fokig hőálló, közepesen erős, tehát nem csak melegítéssel, hanem mechanikailag is oldható.

Lipkovits Márk

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.