Fűzött vagy öntött?

2004.12.01. 09:56

Nekem az lenne a kérdésem, hogy van egy Aprilia RX125 enduróm, és supermotóvá szeretném átalakítani. Még ha a hátsó kereket meghagyom 18 colosnak, az elsőt pedig átfűznék 18 colos felnivel az lenne a legjobb, de az első felnije 32 küllős és nem tudok olyan típusú motort, aminek 32 küllős 17 vagy18 collos felnije lenne.

Vagy a másik megoldás, ha gyorsasági motorokon lévő kerekeket tennék bele, de ott meg azt nem tudom, melyik motoré jó bele (esetleg az Aprilia RS-é). Akkor viszont lehet, hogy féknyerget is cserélnem kéne, azt viszont nem szeretnék, mert plusz költség, és lehet, hogy a féknyereg felfogatása miatt a teleszkópot is cserélni kell. Az átalakítás gyerekjáték, csak szükség van a jó hazai szakembergárda valamely jeles tagjának segítségére. Elsőként magadban kell letisztáznod a tervet, milyen méret, milyen fazon, cserélhető legyen az eredeti kerekekkel, vagy sem? Ha ezek a kérdések tisztázottak, akkor jöhet a megvalósítás.

A megvalósítással kapcsolatos tanácsaim a következők: a 18"-os felnire nehezebb megfelelő gumit találni, valamint költségesebb is. Ezen kívül a 17"-os felnivel fordulékonyabb, könnyebben kezelhető lesz a motor, nagyobb lesz a gumi felfekvő felülete a fordulókban, jobb a fékhatás, kisebb a forgó tömeg, stb. Összefoglalva, én a 17"-os felni mellett döntenék!

Következő kérdés, fűzött, vagy öntött kerék. Ez részben esztétikai kérdés (speciel nekem jobban tetszik a fűzött), részben pedig anyagi jellegű. Fűzött kereket nehezebb találni bontva, mint öntöttet. Ha végigtelefonálod a motorbontókat, biztos, hogy több pár kereket is találsz, féktárcsával, fékkel, menesztéssel, tengellyel. A szélességi méreteket pedig neked kell meghatároznod az alapján, hogy milyen széles a motorod lengővillája, illetve első villája.

Véleményem szerint valamely 250-400 cm 3-es sportmotor kerékszettje lenne a megoldás. Ha a fűzött kerék mellett döntesz, akkor pedig akár a hazai, akár a külfödi motorkerékpár-börzék intenzív látogatását javaslom. Ha ezek megvannak, akkor már csak egy jó szakembert kell keresned, aki rendelkezik esztergapaddal, marógéppel és idővel!

A teleszkópot biztosan nem kell kicserélned, az eltérő fékmunkahenger felfogatása miatt, azt simán összehozzák egy közdarab segítségével. Amennyiben egyezik a két féktárcsa mérete, akkor még az eredeti fékkel is meg tudják oldani az átalakítást.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.