Ezt is az UFO-k hozták
Nemrégiben vásároltam egy Gilera MX-1-et. A vas elég jó állapotban van, csak van egy két dolgot nem értek rajta. A márka egyedisége miatt senki sem tud segíteni.
A motoron nincs benzincsap, a naftát egy AC pumpa juttatja
el a karbiba. Delorto vagy valami ilyesmi nevű karbi van rajta,
amit állítólag "rotax" motorokhoz építenek be. Létezik, hogy
egy 125-ös be ilyen megoldást alkalmazzanak, (AC pumpa, stb),
és mi az a "rotax" motor?
A motor 91-es de csak 94-ben lett forgalomba helyezve. Hátul az ülés alatt jön ki a KÉT kipufogó, ami számomra elég különös egy egyhengeres, 125-ös gépnél. Ezt valami APTS rendszer machinálja. Mit takar ez az APTS? A gyár szerint a motor a Kawasakitól kapott valami licensz folytán egy "Anti-dive" nevű valamit, amit megint nem tudok mi lehet. A gép amúgy jól megy, 130-140-es véggel, ami szerintem egy ilyen motornál elfogadható. Csak az zavar hogy szokás szerint 6000 körül kezd erőbe lendülni, és ez alatt kicsit rángat. Ez a rángatás normális a kétütemű motoroknál?
Az extrákat (APTS, Anti-dive, power szelep?, analóg + elektromos fordulatszámmérő) a gyárilag tartalmazza, mert anno az új ára 5000 frankkal volt drágább az NSR-nél. Küldök néhány képet, hátha az segít valamiben. A motorról Magyarországon semmilyen infót nem találtam, még a kereskedő címét se tudom, akitől esetleg alkatrészt lehetne rendelni, állítólag Italjet, vagy milyen boltokat kéne keresnem.
|
Leveled bővelkedik a kérdésekben, azt sem tudom, hol kezdjem a válaszadást! Szóval a Rotax egy osztrák cég, mely motorblokkokat gyárt. Ezeket beépítik motorkerékpárokba, Go-kartokba, sárkányrepülőkbe, Jet-ski-be és még ki tudja mikbe. Megjegyzem, termékeik nagyon versenyképesek, lásd: Aprilia GP 250.
Az AC pumpa alkalmazása teljesen független a motor hengerűrtartalmától, sokkal inkább függ a porlasztó és az üzemanyag egymáshoz viszonyított pozíciójától. Sok esetben a porlasztó magasabban helyezkedik el, mint az üzemanyagtank legalsóbb pontja, azért szükség van egy benzinpumpára, hogy a porlasztóba juttassa a megfelelő mennyiségű üzemanyagot.
Az, hogy a motorkerékpár 91'-es és 94'-ben lett forgalomba helyezve, esetünkben azt feltételezi, a motor 94'-ben került be az országba és ezért ekkor lett nálunk forgalomba helyezve.
Az APTS egy a kipufogóban elhelyezett szelep
(power szelep) megoldás. Ennek feladata
a motor "használható" fordulatszám-tartományának
kiszélesítése. Feltételezem, az ülésvégből előtűnő két kipufogó
közül csak az egyik van aktivizálva, a másik kizárólag esztétikai
szempontok miatt került oda.
Az "Anti-dive" funkciója a futóműhöz kapcsolódik szervesen, ugyanis ez egy süllyedésgátlós első villát jelöl.
Az általad leírt menetteljesítmények elfogadhatóak a motortól, a 6000 fordulatszám alatti erőtlenség és "rángatás", természetesen mértékétől függően a kis köbcentis sportmotorok adottságai közé sorolhatóak, de ezek túlzott mértékben való jelentkezése már nem természetes. Ekkor egy porlasztó-beállítás és egy powerszelep ellenőrzés-beállítás nagy valószínűséggel megoldja a problémákat. Olasz motorokkal kapcsolatos információért, alkatrészekért keresd fel a törökbálinti RMC motorkereskedést, vagy pedig a XVI. kerületben a Motorboltot!
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.