Üvegkemény fékbetét

2002.04.25. 08:54

Itt üvegkeménységgel állunk szembe, mely a fék saját magán végrehajtott hőkezelésének következtében jött létre. Jól tetted, hogy megcsiszoltad a fékbetéteket, bár a csere tökéletesebb megoldás lenne. Valamint ezt a műveletet ki kellene egészíteni egy fékdob felszabályzással is

 
   
   

Előre is bocs a túl hosszú levélért, ha részletekben válaszolsz, úgy is jó. Nagyon tetszik a rovatod, ezért fordulok hozzád bizalommal. Van egy 1986-os ETZ 250-em. Most volt generálozva, már benne van 200 km, de érdekelne, hogy hogyan kell helyesen bejáratni. Ezügyben már nézegettem a szakirodalmat, de a kezelési kézikönyv 1500-2000 km-t ír elő bejáratási útnak. A Hogyan tovább MZ mást ír erről:inkább egyre jobban növeljük a fordulatszámokat. Néha már eléggé meghúztam a bajszát, de városban, ezért tartósan nem lett így igénybevéve. Tehát mi a helyes módszer?

Mikor mehetek már 1:50-el? A tűt mikortól ajánlatos visszaállítani, hogy ne nyakaljon sokat?

2.Most a bejáratásnál egyszer már felmentem 7000-ig. Ekkor se kép, se hang: kiment a bizti. Betettem új 16A-est, próba, megint kiment. Mind a két alkalommal égett a tompított. Ezt azért említem, mert eddig biluxégőm volt (45/40W-os). Most már a H4-es búrám miatt halogénizzót, 55/60W-osat tettem bele.(Korábban nem égett ki a bizti). Mit csináljak, autósboltban azt mondták, csak késes biztosítékból van nagyobb. Vagy rossz a feszültségszabályozó? Erre megoldást kéne találni, mert ha előzés közben elmegy a gyújtás, az igen kellemetlen.

3.Az első fékpofák(tárcsás) hozzáérnek a tárcsához, pedig a "készlettartályban" a min és max között öntök bele fékolajat. Azt is észrevettem, hogy ha kinyitom a sapkát, akkor a légmentesítőgumit(átlátszó félgömbszerűség) túlságosan is beszippantja a tartály. Ez okozhatja ezt? Próbálkoztam már avval, hogy veszek a másik fajta tömítésből (fekete gumiharmónikaszerűség+gyűrű), de így sokkal beljebb harapott csak be a fék, mint az előző tömítéssel. Lent pedig a fékdugattyúknál enyhén szivárog az olaj, pedig nemrég cseréltem. Tönkreteszi a gumitömítést az esetleg felforrósodó fékbetét?

4.A hátsó fék. Tavasszal ki kellett szednem a hátsó kereket, és úgy látszik, hogy a féket úgy állítottam be, hogy hozzáérhetett az agyhoz, mert egyre rosszabbul fogott, és túl meleg is volt. Gondoltam, üvegkemény lett, hát kicsit visszábbvettem, de menet közben is tökig taposhattam, de nem akart 10-ről sem beblokkolni. Gondoltam, hogy kiszedem, megnézem a fékbetéteket (kb 2,5-3 mm), kicsit lecsiszolóvásznaztam + féktisztító spray-vel fújogattam, hogy ha esetleg olajos, azt oldja ki. Felületén beleégett fémreszelék van. (de ez normál, nem?) De hát ugyanolyan a fék, 5-ről nem lehet beblokkolni. Ja,előző évben még tök jó volt a fék. Mi a teendő?

 
   
   

1, A bejáratással kapcsolatban azt ajánlom, hogy az első ezer kilométert 4000 fordulatszámon tedd meg úgy, hogy néha leforgatod 5000-5500-ig. Természetesen nem a legnagyobb fokozatban, hanem néha másodikban, vagy harmadikban és nem huzamosan. Az 1:50-es keverékről az a véleményem, hogy nem feltétlen kell átállnod ennek használatára. Amennyiben ezt választod, azt ajánlom párosuljon a használat jó minőségű olajválasztással, valamint ha nagyon "intenzív" használatnak lesz alávetve a masina, akkor nyugodtan használj 1:40-es keveréket. A tű átállításával kapcsolatban azt javaslom, járatás után, revidiáld a bejáratási paramétereket.

2, Emlékeim szerint az ETZ egy nem túl bonyolult, 4 db biztosítékot magába foglaló biztosíték táblával rendelkezik. Amennyiben hajlandó vagy egy kis házilagos átalakításra, javaslom cseréld le a biztosítéktáblát fésűs biztosíték-táblára. Gondolok itt valamilyen bontott korszerűbb motor, biztosíték-táblájára, de villamossági szaküzletekben is lehet ilyen biztosítékdobozt kapni. Ezzel megoldódna a probléma, hogy nem találsz 16A-nál nagyobb biztosítékot.

3, Az első fékbetétek szorulásának több kiváltó oka is lehet. Legkézenfekvőbbek, a munkahenger dugattyújának megszorulása, vagy a fékbetét szorulása a munkahengerben. Az, hogy az állandó súrlódástól átmelegedett fékbetétek átvezetik a hőt a munkahenger dugattyúira és ettől kiolvadnak a karmantyúk, természetesen elképzelhető, de nem valószínű esetünkben. Azt ajánlom szedd szét újra a fékmunkahengert, ellenőrizd a dugattyúk felületét, tisztítsd meg őket és cseréld ki a karmantyúkat(újból), a szivárgás megszűntetésére. Az összeszereléshez használj szilikonzsírt! Ha így jársz el nem fog szorulni a fék.

4,A hátsó féknél tökéletes diagnózist állítottál fel. Itt üvegkeménységgel állunk szembe, mely a fék saját magán végrehajtott hőkezelésének következtében jött létre. Jól tetted, hogy megcsiszoltad a fékbetéteket, bár a csere még tökéletesebb megoldás lenne, valamint ezt a műveletet ki kellene egészíteni egy fékdob felszabályzással is, hogy ezáltal sikerüljön eltávolítani az üvegkeményre edződött réteget a felületről.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.