Kényeskedő Babetta

2002.05.10. 09:20

Vettem nemrégiben egy '91-es évjáratú Honda NSR 125 F-t. Nagyjából minden rendben van vele, két dolgot kivéve. Ha a motor hideg, az indítómotor az istenért sem akarja beindítani, úgy kell betolnom. Melegen aztán már nincs vele gond, simán bepöccenti. A másik gondom, hogy miután bemelegedett, néha egyszerűen nem veszi be az egyes sebességet, ami mondjuk egy elsőbbségadás táblától indulva néha elég kellemetlen.

 
   
   

Feltételezem, a "hidegen az önindító nem indítja be" kijelentés hátterében az áll, hogy forgatja az önindító, csak a motor nem indul el, nem pedig az, hogy hidegen az önindító meg se nyekken. Az előző megállapítást feltételezve legvalószínűbb, hogy nem működik a karburátor hidegindító rendszere. Ez lehet egy egyszerű dugulás, vagy apróbb műszaki hiba.

Az első fokozat nehezen vétele több okból is lehetséges. Lehetséges, hogy az elkopott lamellák miatt nem tudja a kuplung tökéletesen oldani az erőátviteli rendszert, és emiatt veszi nehezen a váltó a fokozatot, vagy pedig az első fokozat megkopott léptetővillája és kapcsolódobja tehető felelőssé a nehézségekért. Kis szerencsével (és ez a valószínűbb) megúszható a dolog egy kuplunglamella garnitúra cserével.

 
   
   

Van egy 26 éves Babettám. Hosszú ideig, majdnem 15 évig nem volt használva, csak porosodott a garázsban. Amikor elhatároztam, hogy be kéne üzemelni, elvittem egy motorszerelőhöz, aki üzemképessé tette. A gond a következő: Mikor megszerelték, egy ideig jártam vele, majd megint egy kis időre lekerült a garázsba. Ez az idő nem volt több mint 3 hét. Aztán amikor megint el szerettem volna indítani, nem indult.

Minden körülmény adott volt. Üzemanyag, üzemképes állapot; tehát nem volt semmi "javítani valója". Mivel semmilyen módszerrel nem tudtam elindítani, ezért megint elvittem a szerelőhöz. Akkor ismét működött. De akár egy rövid időre is (2-3 hét) használaton kívül hagyom, nem akar beindulni. És ez mindig ismétlődik. Nem vagyok egy nagy motorszakértő, de nem hiszem, hogy egy normális motor egy röpke "pihenő" hatására elindíthatatlanná válik egy átlagos ember számára. A garázsban semmi rontó körülmény nincs. Ez gondolom a Babetta oka, meg régi is. Ez a probléma javítható, vagy mindig el kell végezni ezt a tortúrát a használatba vétel előtt?

A probléma bosszantó, mivel csupán a motor korával nem magyarázható ez a rakoncátlankodás. Elviekben három dologra van szükség, hogy beinduljon a motor. Kapjon megfelelő mennyiségű és arányú és benzin-levegő keveréket, legyen megfelelő minőségű gyújtószikra a megfelelő időben és legyen megfelelő kompresszió, hogy a motor képes legyen kellőképp összesűríteni a keveréket. E három tényező egyidejű fennállása esetén a motornak indulnia kell.

Nagy valószínűség szerint esetünkben valamely tényező elégtelensége okozza a hibát. A bonyolult okfejtések és otthoni kísérletezések helyett ajánlanék egy hatékonyabb megoldást. Szerintem legcélszerűbb lenne konzultálni a szerelővel, aki folyamatosan karbantartja a gépet és megkérdezni, vajon mivel kelti életre a masinát. Amennyiben meg van a hibaforrás, akkor szinte biztosan lehet tartós megoldást találni a hibára, vagy alkatrészcserével, vagy pedig egy speciálisan a motorhoz kifejlesztett újraélesztési technikával.

Van egy régi motorom Kawasaki AN80 (1981), csak ritkán használom, mert a hétvégi házunkban van, de azért jó lenne, ha hibái megszűnnének. Megpróbálom érthetően leírni a problémát. Szóval a moci csak úgy indul be, hogy ha indítás előtt a karburátoron lenyomok egy szelepet talán "schwimmer"-nek hívják, addig nyomom, amíg a karburátor meg nem telik benzinnel. Ilyenkor általában egyből indul. Ez a probléma már régóta meg van, de nem zavart, mert utána lehetett vele menni (így vettem meg), de mostanában pár perc menet után leáll a motor. Az az érzésem, persze lehet hogy hülyeség, mintha kifogyna a karburátorból a benzin, és utána nem folyna bele új. A karburátort már kitisztítottam, de valahogy nincs javulás. Úgy láttam, a benzintankból is folyik rendesen a benzin. Kérdéseim: mi lehet a baj? Honnan lehetne másik karburátort szerezni (csak ugyanilyen típus jó?), honnan lehetne leírásokat szerezni ilyen régi motorhoz?

A schwimmelő használata teljesen természetes és előírásszerű. Ennek hideg motornál való használatában nincs semmilyen rendellenesség, tehát ez nem probléma. Az már probléma, hogy menet közben leáll a motor, és sajnos elképzelhető, hogy ennek oka a karburátor kiürülése. Nem tudom megítélni milyen alapos volt az üzemanyagrendszer tisztítása, de amennyiben teljesen tiszta a rendszer, nem fordulhat elő ez a jelenség.

A karburátor tisztításánál különös gondot kell fordítani a tűszelep és környékére, mert egy apró szennyeződés is elzárhatja az üzemanyag útját. Ki kell tisztítani az üzemanyagcsapot és az üzemanyagtartályban lévő szűrőt is. Amennyiben nagyon szennyezett az üzemanyagtank érdemes egy plusz benzinszűrőt beiktatni a rendszerbe.

Ellenőrizni kell a tank levegőztető csövének, vagy a tanksapkán lévő levegőző furatnak az állapotát. Amennyiben ezek el vannak tömítődve, a keletkező vákuum miatt nem folyik le a benzin a karburátorba. Szerintem ezen egységek alapos tisztítása megoldja a problémát!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.