Megragadt dugó

2002.05.17. 08:57

Tavaly nyáron vettem egy 1983-as 4 hengeres Suzuki GS 500 E típusú motorkerékpárt. Már a vételkor is erősen füstölt a baloldali kipufogó. Télen szétszedtem a gépet és megleltem a füst okát: az 1. dugó (balról) megszorult, a gyűrűk ráégtek, a csapszeg enyhén berágódott a hajtókarba.

 
   
   

1. Van egy Yamaha SR125-ösöm, nem találok hozzá gyári szelephézag-értékeket. Eléggé csattognak a szelepek, és szeretném beállítani.
2. Van egy régi-, egysebességes Babettám, sok éven keresztül becsülettel szolgált. Kb: egy éve szakember felújította a motort (hengerfúrás, dugattyú, szimmeringek,..stb.). Jól sikerült, nagyon megy! (Ment...) Téli álomból egy hónapja vettem elő (karbitisztítás, új tűszelep, új shúbertű a második horonyba akasztva, új tömítéskészlet, fúvókák tiszták...stb.) Jelenség: Pöccre indul, stabil alapjárat, de iszonyatos sokára (kb. 5 perc) veszi a fordulatot. Gázadásra visszahőköl, sőt leáll. Alapjáratra visszaengedve működik a motor. Ha egyszer "bemelegszik", iszonyatosan megy (kb.50-55 km/h)


Mint leveledből kiderül, több motor boldog tulajdonosa is vagy és mindegyiken akad egy kis javítani való. Az SR125 szelephézag adatai a következők, szívó szelepnél ~0.05 mm, a kipufogó szelepnél pedig ~0.1 mm. Nagyon fontos, hogy a szelepállítás alkalmával ellenőrizd le a szelepállító csavar állapotát! Az állítócsavar szeleppel érintkező felületének, valamint a szelep állítócsavarral érintkező felületének is síknak kell lennie. Amennyiben a csavar vége el van gömbölyödve, illetve a szelep végén is ilyen bemaródást tapasztalsz, akkor a csavart ki kell cserélni. Ennek az állítócsavarnak nagyon kemény a felülete és amennyiben huzamosabban használod a motort nagy szelephézag-értékekkel, akkor szétveri a szelep felületét. Valamint a sajátját, és hiába állítod be tökéletesre a hézagot, akkor is kissé csattogni fog.

Ha ezzel megvagyunk, térjünk át a Babettára! Az itt fellépő probléma, hogy hidegen szegény benzin-levegő keveréket kap a motor, vagy úgy is mondhatnám, keveset kap hidegen a motor. Ez részben természetes, mert úgy vannak méretezve a karburátor fúvókái, hogy üzemmeleg motornál biztosítják az optimális keverék arányt. Hideg motornál a dúsító rendszer segít áthidalni az átmeneti keverési arány problémát. E rendszer nem, vagy nem kielégítő működése okoz hidegindítási, valamint az általad is tapasztalt problémát. Külső tényezők közül befolyásolja a motor működését a levegő hőmérséklete, valamint páratartalma. Amennyiben karburátorod állapota kifogástalan, javaslom, szánd rá azt az öt percet a motor bemelegítésére, ha utána tényleg tökéletesen üzemel. Vagy pedig dúsíts a beáramló keveréken! (alapjárati keverékcsavar, shúber tű...)

 
   
   

Tavaly nyáron vettem egy 1983-as 4 hengeres Suzuki GS 500 E típusú motorkerékpárt. Már a vételkor is erősen füstölt a baloldali kipufogó. Télen szétszedtem a gépet és megleltem a füst okát: az 1. dugó (balról) megszorult, a gyűrűk ráégtek, a csapszeg enyhén berágódott a hajtókarba. Emellett szelepszárszimeringes volt az összes szelep. A henger azonban teljesen vállmentes, frissen fúrt, ez látszik rajta. A többi henger tökéletes gyűrűstül (0.1 a gyűrűhézag, de ez a ráégett dugón is ugyanolyan jó volt). A hengerfej siklócsapágyai tökéletesek a beégett dugó kivételével, amely felett a vezérműtengely háza is berágódott enyhén.

A motor egyébként teljes üzemképes volt gyönyörűen zajmentes hanggal a szétszedés előtt. A problémám valójában, az hogy milyen megoldást válasszak: A megkérdezett szerelők, haverok egy része bontott hengersort javasol kompletten a hozzávaló dugókkal, gyűrűkkel, csapszeggel, mivel a motor főtengelye kifogástalan. Ebből azonban nem találok megfelelő állapotút csak irreális áron. Másik részük azt javasolta, vegyek 1 db új gyári dugattyút, gyűrűkkel, csapszeggel a besült dugó helyett, és fúrassam hozzá a besült dugó hengerét. Én azonban attól félek, így újra megragadhat.

A vázolt megoldások közül mindkettő kielégítő lehet a probléma megoldásának szempontjából. A döntéskor befolyásoló tényező lehet az ár, de abszolút eseti dolog, hogy melyiket lehet olcsóbban megúszni. A hiba előidézőjeként leginkább egy (vagy több) eltömődött olajzófuratra gondolnék. Azt írtad, frissen fúrtnak látszik a henger. Lehet, hogy fel lett újítva a blokk, vagy egy része, viszont nem lett rendesen eltakarítva és valamilyen szennyeződés került a 3. henger olajzófurataiba és a 3. henger hengerfejének olajzófurataiba. Ha ez a helyzet, akkor azért érdemes lenne ellenőrizni a 3. henger fekvő és hajtókarcsapágyait.

Elképzelhető az is, hogy a 3. henger szorosabbra lett illesztve, vagy a gyűrűhézag lett túl kicsi és ezek miatt megszorult ez a henger. Bármelyik megoldást is választod a fent említettek közül, mindenképp ki kell deríteni, mi okozta az előző megszorulást. Mivel úgyis szétszeded a motort érdemes teljesen átmosni a blokkot, különös gondot fordítva az olajzó furatokra, valamint ezeket külön átfújni sűrített levegővel.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.