Gyúgytótekercs tekercselés

2002.05.30. 09:54

Vettem egy YAMAHA DT125-os gépet. 1986-os, vízhűtéses, elől dobfékkel. Nem a legszuperebb állapotban, de hát erre volt pénzem. (Gimnazista vagyok.) Egy-két hónapot használtam csak, mikor megállt. Teljesen elégett a gyertya középső elektródája, és a szerelő megállapította, hogy a gyújtótekercs is leégett.

 
   
   

Mitől történhet ilyen?

Most kéne szereznem egy gyújtótekercset. (Azt kipróbáltuk, hogy új gyertyával, másik DT gyújtótekercsével megy.) A Yamaha szaküzletben adtak volna eredetit, de csak alaplappal és a rajta levő ezer mindennel együtt - szemre a fél blokkbelső - ennyi pénzem (sajnos) nincs. Telefonáltam bontókba, de nem találtam. Egyikük azt ajánlotta küldjem el a rossz tekercset, újratekercselteti és jó lesz. Elküldtem, tekercselték, nem lett jó.
A kérdéseim:
-érdemes-e ezzel a tekercseltetéssel kísérletezni, vagy várjam ki míg találok egy eredetit valahol?
-ezek a tekercselő "üzemek" rendelkezhetnek-e leírással a tekercsekről, vagy szerezhető ilyen leírás (azaz elsőre csak valamit elnéztek, és másodszorra mar jó lesz)?
-Vagy van valami más javaslatod, hogy végre motorozhassak egy kicsit?

A probléma kellemetlen. A gyertyaelektróda elolvadásának kiváltó oka lehet, az alacsony hőértékű gyertya használata, vagy a nem megfelelően beállított előgyújtás érték, illetve ezek kombinációja.

A leégett gyújtótekercs orvoslása többféle módon is történhet. Lehet csere, új vagy bontott alkatrészre, lehet újratekercseltetés. Az újratekercseléssel kapcsolatban nekem pozitív tapasztalataim vannak, de amennyiben ez mégsem vezet célra, egy másik motor gyújtótekercsének, vagy komplett gyújtásának felaplikálása is megoldás lehet a problémára.

Mint azt már többször is említettem a szakma tele van ragyogó szakemberekkel, akik szinte nem ismernek lehetetlent. Gondolom Te is hallottál már a Babetta gyújtásos Simsonokról, vagy Jawa generátoros P20-ról..stb. Esetedben is alkalmazható ez a módszer, amennyiben túl költséges az új alkatrész megvásárlása és nem találsz bontva megfelelő állapotú használt alkatrészt.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.