Szorul a DT
Egy vizes Yamaha DT-50-em van már két éve. A motor 94 körüli. A motort beindítottam, majd kb. egy perc után leállítottam, tehát én állítottam le, a motor mégis megszorult, mert a berugókar nem mozdult, és a bal oldali deklit lecsavarozva a generátort sem tudtam kézzel megforgatni! Talán gyűrűtörés lehet?
A szorulás előtt is volt egy-két problémám: Ha egy kicsit jobban megküldtem neki, akár csak 1000-1500 méteren (úton, nem terepen), akkor megállás után a motor szép lassan leállt és csak 5-10 perc után lehetett újra beindítani.
Mielőtt az előzőt csinálta és kilométereken keresztül is küldhettem neki, nem volt semmi probléma azon kívül, hogy (szerintem a vízhűtés felől) elég hangos morajlós sutyorgós hang jött. Ez mitől lehetett?
Minden lámpa jól égett, de az akksit mégsem töltötte a generátor (index és féklámpa csak járó motornál mennek, pedig csak akksiról is menniük kéne álló motornál). Ha feltöltöttem egy-két napig jó volt minden, aztán ugyanaz.
Ha keményíteni szeretnék az első telón, akkor milyen lehetőségeim vannak? A telók tetején van egy-egy szelep, ugye ezért?
Eddig szerelőhöz vittem, hogy átnézze és lecserélje az olajat stb. Mindent tudok kivéve, hogy a hajtóműolajat hol és hogy töltöm fel?
Tudom hogy sok a kérdés, de nagyon megköszönném, ha tudnál segíteni és\vagy egy robbantott ábrát küldeni!
Együtt érzek veled, nincs is rosszabb annál, ha van egy motorod, ami üzemképes, de tudod, hogy csak egy-másfél kilométert tudsz megtenni vele a nélkül, hogy kényszerpihenőt kellene tartanod.
A munka dandár részét már elvégezted azzal, hogy megállapítottad a hiba tényleges okát, ami esetünkbe az, hogy a dugattyú megszorul, a hengerben. A dugattyú gyűrűtörés, majdnem kizárható, mivel ennek a jelenségnek nincsenek előzményei általában, ellentétben az általad említett sorozatos megszorulással. A jelenségnek három oka lehet, nem megfelelő hűtés, nem megfelelő kenés, a harmadik egy speciális hiba, de nézzük részletesen ezeket.
A nem megfelelő hűtés, sok esetben a vízpumpa hibájából következik, a DT50 esetében a műanyag meghajtó fogaskerék fogainak elkopásából következhet, ezáltal megszűnik a vízpumpa-tengely hajtása, így megszűnik a cirkuláció a vízhűtőben, a motor túlmelegedik.
A kenés kérdése picit bonyolultabb, mert egy nem megfelelő minőségű kenőolaj is okozhat ilyen problémát. Legegyszerűbb oka a kenés hiányának, ha valaki teljesen kiüríti az olajtartályt, és az olajszivattyú légtelenítése nélkül feltölti a tartályt. Ennek a következmény az, hogy a szivattyú, a légbuborék miatt üresen jár, képtelen az olajat eljutatni (típustól függően) a karburátorba, vagy a szívócsonkba.
A szivattyú légtelenítése nagyon egyszerű, a fedél eltávolítása után a szivattyún lévő (réz tömítő alátéttel ellátott) csavart kitekerjük, és addig várunk, míg az olaj megjelenik, ekkor a csavart visszatekerjük a helyére. A másik lehetőség az olajvezeték elöregedése, majd ezt követően, annak eltörése. A harmadik lehetőség, elég ritka, de néha előfordul, hogy az olajpumpa hajtása tönkremegy hasonlóan a vízpumpa-tengelynél leírtakkal.
A dugattyú megszorulást a japán kétüteműeknél, áttételesen még az is okozhatja, hogy gyárilag csak két túlméretes dugattyú létezik( 0,25 és 0,50), ezért sajnos kénytelenek vagyunk utángyártott dugattyút vásárolni, ha a hengerünk már a második túlméreten van. Gyakran ezeknek a dugattyúknak a minősége, (megmunkálása és hőtágulása) nem azonos a gyárival, ezért hiába illesztjük lazára a dugattyút, a motor megszorul. Erre csak egy gyógymód létezik, vásárolni kell egy gyári hengert dugattyúval, ami legnagyobb bánatunkra 85000 Ft körül mozog. Azt hiszem a te esetedbe, sajnos ez a leginkább elképzelhető hibaforrás.
A teleszkóp keményítése csak rugócserével kivitelezhető, a telószár tetején lévő szelep legfeljebb a teleszkóp kimerevítésére szolgálhat, ha 1 bar-nál nagyobb nyomással felfújod.
A töltés hibáját megállapítani a nélkül, hogy különböző méréseket végeznénk, szinte lehetetlen, ezért azt javasolnám, hogy látogass el egy szervizbe, ahol még az olajcsere fortélyait is ellesheted.
Sok sikert: Castor
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.