Nem találom az olajszűrőt

2006.03.21. 13:25

Nemrég vettem egy Sachs MadAss 50 cm3-es, négyütemű, négysebességes motort. Nem találok rajta olajszűrőt. Van olyan 4T motor, aminek nincs olajszűrője? Akkor mi szűri meg az olajat? Csak egyfajta olaj kell bele, az keni a váltót, hengert, kuplungot.

Első olvasatra meglepődtem leveleden, mert az én emlékeimben, a Sachs egy jópofa, kétütemű német moped volt, leginkább a tini korunk NSZK softpornó filmeinek elengedhetetlen kelléke. Csak remélni mertem, hogy a "Madass" fantázianév nem ezekre a produkciókra utal, hanem a motor furmányos hátuljára.

Kicsit utánamentem ennek a remek kis motornak, és a legnagyobb meglepetésemre ismerős motorra találtam. Eredetileg a 60-as évek végén debütált a felkelő nap országában, azóta a Távol-Keleten (Taiwanban, majd később Kínában)sokszor újjászületett. A kor követelményeihez igazodva CDI gyújtást kapott, a karburátor és a kipufogó az Euro2-es emissziós normáknak megfelelően módosultak.

De mi ösztönöz egy német céget, hogy a kétütemű tradíciót feladva ismeretlen vizekre evezzen? Sajnos ez költői kérdés, mert ismerve a Simson gyár haldoklásának, majd az ezt követő, 2001-es bezárásának okait, illetve megemlíthetjük az MZ mai napig tartó financiális problémáit, már semmin nem lepődök meg.

Ha nincs pénz fejleszteni, marad az olcsó, távol-keleti erőforrás, melynek nincs párja, legalább is a beszerzési ár tekintetében. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez talán az egyetlen erőforrás, amit már megfelelő minőségben tudnak gyártani, de valljuk be, volt egy röpke húsz esztendejük begyakorolni a gyártási folyamatokat.

Nézzük a kérdéseket végre:
Igen, létezik pár motortípus, amiben nincs cserélhető olajszűrő-betét, de ezek általában kis teljesítményű, egyhengeres motorok, és ezekben is van egy úgynevezett durva szűrő, ami egy fémforgács kinézetű szűrőbetét. Sajnos ezt a szűrőt az esetek többségében csak a motorblokk teljes szétszerelésével lehet kicserélni, vagy tisztítani. Példának okáért megemlíthetjük, a 2005-ös Yamaha YBR125-öt. Ebben a modellben szintén nincs cserélhető olajszűrő.

A kis "MadAss" blokkjába 10W/40-es négyütemű motorolaj szükségeltetik, nagyságrendileg 0,7 liter. Javaslom, hogy ha tudod, minden 5000 km megtétele után cseréld le az olajat, így biztos lehetsz az olaj megfelelő minőségében és tisztaságában.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.