Rakoncátlan alapjárat
Egy Suzuki TU 125 a beteg. Nemrég került hozzám, lestrapált állapotban. Az egyik problémám az, hogy a motor alapjáratát nem lehet beállítani. Hol gyönyörűen ketyeg, hol felmegy az alapjárat kb. 5000-ig, aztán 5-10 másodperc múlva visszaáll. Egy gázadás, és kezdődik minden elölröl. A kilométeróra szerint, 79000-et futott. Lehet, hogy főtengelyszimering? A másik, hogy elég erős szelephangja van. Meg tudnád adni a szelephézag értékeket?
Nagy szerencséd, hogy ezt a modellt, megjelenése óta közelről is ismerem, így néhány típushibáról beszámolhatok. Amin picit kikerekedett a szemem leveled olvasásakor, az a főtengely szimering, mert mint a négyüteműek nagytöbbségénél, nincs ilyen alkatrész ebben a motorban sem.
Az a tapasztalat, hogy ha valaki rendesen kihasználja a TU 125, mind
a 13 lóerejét, akkor ennél a futásteljesítménynél majdnem biztos, egy
laza motorgenerál. Öröm az ürömben, hogy a Suzuki felismerve a motor
gyenge pontjait, ezeknek a gyári alkatrészeknek mérsékelte az árait,
így például egy hajtókar szett 13400 nettó, ami a japán alkatrészek
tekintetében olcsónak mondható. De nézzük, mik azok a problémák, melyek
visszatérően jelentkeznek. Talán a leggyengébb pontja a motornak, a
karburátor, ami néhány példánynál már új korában is garanciális cserére
szorult. Szintén ebben a témakörben, a legtöbb fejfájást okozza a
karburátor membrán. Ezt az alkatrészt, tudomásom szerint, a
vezérképviselet kiküldte a gyárba vizsgálatra, mert a membrán
szövetgumi része, a hazai üzemanyagoktól átlagosan 15.000 km után
kirepedt, így a teljesítmény csökkenéssel arányosan a fogyasztás
drasztikusan megnőtt. Javaslom, ezt az alkatrészt feltétlenül
ellenőrizd. Ez az alapjáratot igazán nem befolyásolja, de helyes
karburátor beállításhoz elengedhetetlen. Jó hír, hogy kifejlesztetek
egy új gumikeveréket a membránhoz, ezért ha most vásárolsz egy
membránt, az már örökéletű. Az alapjárat ingadozást a szelepek
tömítetlensége is okozhatja, ezért ha netán levennéd a hengerfejet,
érdemes kicserélni a szelepeket, mert ennél a típusnál viszonylag
gyakori, hogy leszakad a szívószelep, és ekkor már hengerfejet is kell
cserélni, no meg persze dugattyút. Honnan jönnek a zörejek?
A gázadásra mély, morgó hang általában a főtengelytől származik.
Ez a legrosszabb hír, ami lehet, hiszen ehhez szét kell szedni a
komplett blokkot, és a fent említett hajtókar szettet kénytelen vagy
megvásárolni. A hajtókar csere elég gyakori sajnos, (használattól
függően) 70-80 ezernél általános. A föntről jövő hang már kisebb
probléma, mert a szelephimbák - ha elkoptak - viszonylag olcsón
kicserélhetők, a vezérműlánc cseréje használattól függően 40.000-ként
szükséges. Kérted a szelephézag értékeket, hidegen a szívó 0,08 ,a
kipufogó 0,13 század. Említésre méltó, az irányjelző reléje, mert a váz
alsó régiójába szerelték, ezért komoly korróziónak van kitéve, ez által
a csatlakozóban gyakran lerohadnak az érintkezők. Búcsúzásul azt
javasolnám, ha teheted, próbálkozz a Posta javítóműhelyében, mert ők a
mai napig rengeteg ilyen motort javítanak, így legbiztosabb kezekben
náluk tudhatod gépedet. Castor
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.