Kipufogó Banditra

2006.08.17. 14:26

Egy 600-as Banditra szeretnék sportdobot venni, és nem tudom hol keressem! A nagy márkákra nem szeretnék költeni (Remus 104000-től fölfelé). Nekem a teljesítmény nem annyira szempont, csak legyen igazi dögös hangja a gépemnek. Ajánljatok legyetek szívesek néhány kedvező árú darabot, és azok elérhetőségét. Az Arrow -t és a GPR-t ajánlották nekem eddig, ezekről mi a véleményetek? Azért kérdezem ezt tőletek, mert mindenki azt ajánlja, amit forgalmaz, amit nem, az meg a nem az igazi kategória. Szóval szeretnék egy független véleményt a dobokról.

Kedves Balázs!

Általánosságban elmondható, hogy az olcsóbb, hazai gyártású és a drágább, márkás dobok között a különbség legfőképpen az, hogy a márkás dobokat speciálisan egy-egy típushoz fejlesztik, az adott motorhoz hangoltan kerülnek kialakításra. Ez a mai, számítógépes világunkban is gyakorta sok-sok drága fékpadi mérés eredménye, következésképpen nem is olcsók. Viszont ez biztosítja, hogy a motornak ne csak szebb hangja legyen, hanem nagyobb teljesítménye és jobb gázreakciója.

Amennyiben a dob nincs a motorhoz hangolva (általában a magyar abszorpciós, univerzális, átmenő "slip on" dobok), akkor a kiválasztás szempontja az áron kívül a kidolgozás minősége és a felhasznált anyagok milyensége lehet. Az Arrow (www.arrow.it) a már említett "gyári" kategóriába esik, ők régen a piacon vannak, és több világbajnoki cím bizonyítja eredményességüket, mind GP-n (pályaversenyzés), mind terepversenyeken.

Ha a teljesítmény-növekmény nem szempont, akkor választhatsz olyan magyar dobot, mint a Finster, a Jano stb., melyek már régen a piacon vannak, és sokan használják elégedetten. Nagyobb motoros boltokban kapsz ezekről ár információt is, áruk töredéke a neves gyári dobokénak.

Viszont meg kell említsem, hogy Magyarországon is egyre szigorodik a dobok (motorok) zajszintjének ellenőrzése, ezekkel a teljesen nyitott dobokkal nem célszerű utcán közlekedni, utcai minősítése nincs, külföldön (ahol ezt már régebben ellenőrzik és a hatóság kevésbé elnéző) pedig a jármű azonnali forgalomból kivonása az eredménye egy-egy utcai vizsgálatnak az olyan dobbal felszerelt jármű esetében, amely nem rendelkezik európai minősítéssel (E jellel). Ezt a dob kiválasztásánál vedd figyelembe! A zajos motor szabálytalan és idegesíti a lakókat, szomszédokat.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.