Sípoló tárcsafék

2006.09.06. 09:07

400-as Banditán olyan problémám van, hogy a hátsó fékem elég erősen sípol és rezonál! Új (pár napos) EBC féktárcsa van rajta és Ferrodo pár száz kilométert használt simára csiszolt fékbetét van benne! Ahogy tapasztaltam, amint felemelegszik a technika (pár perc alatt) finomabb fékezésnél 40 km/h-tól visszalassításnál erős sípolás hallatszik! Mivel a tárcsa új, azzal gond nem lehet, szerintem a fék többi részével se (fékolaj nemrég lett cserélve), a fék teljesitménye tökéletes, csak ez a sípolás nagyon idegesit! A fékbetétre gyanakszom, tudnál tanácsot adni, hogy mi lehet a gond, és hogy milyenre cseréljem a betétet (márka típus) !? Remélem van megoldás, mert már elég sok zöldhasúm bánja ezt a tárcsacserét, és ugyanott vagyok, ahol kezdtem.

Kedves Móka Róka!

A korszerű azbesztmentes, szinterfémekkel dúsított fékbetéteknek ez a nyikorgás sajnos egy kellemetlen velejárója, sokan küzdöttünk már ellene, kisebb nagyobb sikerekkel.

A cserélgetés is egy megoldás lehet, azonban a tapasztalat az, hogy nem is a márka-csere jelent megoldást, hanem a más anyagú, mondjuk organikus betét alkalmazása a szinter helyett. A nyikorgás azonban sok dolog függvénye, pl. a tárcsa kialakítása, anyaga, állapota, felületi minősége, betét elhelyezkedése, rögzítő stiftek állapota, feszítőrugó helyzete és állapota, erőssége. A nyikorgás nem más, mint bizonyos frekvenciájú rezgés, ezt kell okos trükkökkel megszüntetni.

Az első javaslatom, hogy kivéve a betétet a ráfutó oldalon az élét csiszold le egy reszelővel 0,5-1 mm-es sávban, kb. 45 fokban. Ez mérsékelni szokta vagy akár meg is szünteti a hangos nyikorgást, továbbá a fékbetét hátlapján lévő hőelosztó lemezt (ugye ez még megvan?) nagyon vékonyan kend be rézpasztával (autósboltokban kapható, kimondottan fék szereléshez) mindkét oldalán. A nagyon vékony azt jelenti, hogy az ujjaddal kend és szinte húzd is le mindet az ujjaddal. Amennyi fent marad, annyi elég lesz. A fékstifteket is hasonlóan kend be nagyon vékonyan a pasztával és úgy szereld össze. Próba!

Ha továbbra is nyikorog és ez számodra nem elfogadható, akkor nézd meg, milyen betét van benne, és cseréld egy másik anyagúra. Utcai használatban az organikus betétek csendesebbek, a szinter betétek meg jobban fognak.

Sok sikert!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.