Hol az olajnyomás?

2006.09.06. 17:52

Következő a problémám. Van egy 23 éves, japánból behozott, négyütemű Honda XLR250 enduró motorom. 35 000 kilométer van benne. Két napja fel-fel villan az olajnyomás-visszajelző lámpa. Gondoltam, kevés benne az olaj, és egy fél litert utánatöltöttem. Ennek ellenére 5000-es fordulatnál 6. sebességi fokozatban (kb. 90 km/h) huzamosabb ideig haladva (2-3 km) megint kigyullad a lámpa. Ha alacsonyabb sebességi fokozatban feljebb pörgetem, akkor nem. A motor hangja teljesen normális, és nem lett gyengébb sem. Mi lehet? Olajgomba?

Tisztelt Baluka!

Nem egyszerű így pár dologból megmondani, hogy mi lehet a hiba, kérem, vegye ezt inkább amolyan általános információnak, amely a lehetséges okokat próbálja megvilágítani. Pontos hibafeltárás csak mérések és a motor esetleges megbontása után lehetséges.

Legelsőnek azt kellene tisztázni, hogy az olajnyomás-érzékelő megfelelő nyomásnál jelez-e, illetve nem testel-e le valami miatt melegen. Ez egy olajnyomás méréssel deríthető ki. Vagy gombacserével.

Az olajnyomás több dologtól függ, egyik az olajpumpa állapota (kopottsága) másik a csapágyak állapota (kopottsága), valamint az olaj viszkozitása (sűrűsége). Egy kopottabb pumpa vagy motor esetében is lehet elégséges olajnyomást elérni kicsit viszkózusabb, sűrűbb olajjal. Ha a gyár SAE10W40-es motorolajat ajánl, akkor egy 20W50-es időleges megoldást jelenthet az alacsony olajnyomásra. A leírás alapján arra gyanakszom, hogy melegen - amikor az olaj felhígul egy kicsit - az illesztési pontatlanságok miatt (kopott pumpa, kopott csapágyak) már nincs megfelelő olajnyomás. Ennek sajnos megnyugtató megoldása csak a motor szétszedése és felújítása lehet. A futott 35 000 km is egy olyan érték, amikor az ilyen, kis lökettérfogatú egyhengeresek már eljutnak ebbe a fázisba. Egy próbát azonban sűrűbb olajjal tegyen meg, azzal elodázhatja a felújítást, de kiváltani sajnos nem lehet vele.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.