Többet eszik a kelleténél

2006.09.27. 15:01

Segítséget kérnék túlfogyasztás ügyben. Nevezetesen vásároltam egy Aprilia Pegaso 650 Cube 1998-as gépet, melyet két Mikuni BST 33 porlasztó táplál. Sok örömöm lelem benne, de 8-9,5 liter közt zabál! Ezt aszfalton, (nem terepezek) városban és túrázáskor max. 120-as tempónál, nem extrém gyorsításokkal tudja. Egyébként szépen, gond nélkül megy. Új a gyertya, légszűrő, olaj és olajszűrő, bár ez utóbbiak nem hiszem, hogy ebben az ügyben számítanak. A szakszerviz szerint ez nem olyan extrém, de inkább nem tudják, mit is kellene piszkálniuk. Bármilyen ötletet, megfejtést szívesen fogadok.

Kedves Róbert!

Amennyiben tényleg az elmondás szerint közlekedik a motorral, akkor a 8-9.5 liter 100 km-re bizony tényleg sok egy kicsit, de egy állandó haladásos próbát mindenképpen tenni kell. Ennek keretén belül hosszabb távot (100-150 km) haladni kell 80-90-nel, közel állandó sebességgel. Ekkor a fogyasztásnak a gyári érték közelében kell lenni, legfeljebb + 10%. Ha több, akkor szisztematikus ellenőrzést javasolok, kezdve olyan triviális dolgokkal, hogy a kerekek szabad forgása, láncfeszesség.

A következő lépcső a gyertya és levegőszűrő ellenőrzés és csere, de mint írja, ezen már túl van. Utána a karburátor állapota és beállításainak ellenőrzése kell következzen, különös tekintettel a porlasztótű tű helyzetére, esetleges kopottságára, fúvókák méretére és rögzítettségére valamint a benzinszintre, esetleg az úszó zártságának ellenőrzésére. A szívóoldal tömítettsége is nagyon fontos. Ha eddig minden rendben, akkor a motorikus jellemzők ellenőrzése a következő lépés, szelephézag és kopottság (henger tömítettség ellenőrzés). Ez nyilvánvalóan már a szerviz feladata.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.