2006.09.28. 16:04

Van egy zsír új motorom. Bejáratás alatt gyári olajjal jártam. Különösen nem foglalkoztam vele, mivel bejáratós a gép. Váltója nem a legprecízebb, de majd bejáródik gondoltam. (A kuplung karon már állítottunk.) Megtörtént az első olajcsere. Sajnos a váltó, ha hideg a motor, akkor olyan, mint a vaj, még elindulásnál is jó, és nem recseg. Ha bemelegszik, akkor váltásoknál reccsen, és nehézkesé válik, visszaváltásoknál gázfröccsre is reccsen elég sűrűn. Az olaj nem megfelelő minőségére gondoltam, híg a gyárilag előírt olaj.

A betöltőnyíláson 10W40-es olajjelzés van, IPON nevezetű olajat tettek bele 1000-nél. Tehetek-e bele 10W50 vagy 60-as olajat, vagy 15W50-est? A motoron nincs olajhűtő, de vízhűtéses. Ja, a típusa Hyosung GT 650 SH. A szerviz kikötheti-e, milyen olajat vagyok köteles beletölteni? A szervizkönyvében 10W40-es van, és lehet beletölteni az előbbiekben felsoroltak valamelyikét, mert mind benne van a könyvben. Én kizárólag hobbi célból használom a motort, csak jó időben, kivétel, ha elkap valami útközben, azt nem úszom meg. Személy szerint a Castrolban vagy a Repsolban jobban bízom. Lehet, hogy rosszul teszem? Előre is köszönöm a segítségét.

Kedves Zoltán!

Az ilyen jellegű váltóprobléma gyakori a motorkerékpároknál. A váltás finomsága, könnyűsége, vagy a váltókar ragadása, nehéz üres kiválasztás szoros összefüggésben van a motorolajjal és adalékoltságával. A váltás minősége függ az olaj viszkozitásától is, valamint a motor illesztési hézagainak változásától a melegedés függvényében. Ráadásul ez a futott kilométerekkel változik, egy ideig javul majd, aztán megint romlik. Hibáról nem beszélhetünk, ez a váltó tulajdonsága. A pontosabb váltók jobban kapcsolhatók, a szorosabban illesztettek vagy pontatlanabbak kevésbé.

Általános megoldás nincs rá, azt szoktam javasolni, hogy több olajat ki kell próbálni, nem is a márkanév, hanem inkább a viszkozitás, ami meghatározó. Arra azonban ügyelni kell, hogy a gyárilag engedélyezett viszkozitásokat használjuk. Ha engedélyezett a SAE 10W40 helyett a 15W50-es, akkor én azt próbálnám ki, ez egy viszkózusabb (sűrűbb) olaj, talán javít a helyzeten. Nehéz kérdés, hogy a szerviz kikötheti-e, hogy milyen olajat önts a motorba. Szigorúan véve természetesen nem, viszont a garanciát köthetik speciális gyártói előírásokhoz, és akár a törvényben kötelezően előírt szavatosságot is megtagadhatják arra hivatkozva, hogy a gyártói előírásoknak nem tett az üzembentartó eleget. Mindenképpen javasolom az egyeztetést a szervizzel ez ügyben, mielőtt másik olaj kerül betöltésre.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.