Kipufogó kétütemre

2006.10.20. 08:29

Kipufogóval kapcsolatos kérdésem lenne. Van egy Honda NS125F-em, de a kipufogója nem az igazi, hangilag, és műszaki állapotilag sem. Ezért szeretnék rá vagy házi vagy pedig olcsóbb tuning rendszert venni ebben kérném segítségedet, tanácsodat.

Kedves Kristóf!

A kétütemű motor kipufogójának két alapkövetelménynek kell megfelelni: egyik, hogy hatékonyan csillapítsa a zajt, a másik, hogy a motor töltéscseréjét segítse, magyarul a teljesítményt növelje. A kétütemű motor nagyon kényes erre az alkatrészre, ettől függ, hogy mennyire használható a motor, hol adja le maximális teljesítményét, még az élettartamára is befolyással van. Kétütemű kipufogót nem egyszerű gyártani, erre külön specializálódott cégek vannak, akik ezzel foglalkoznak, valós fékpadi teszt sorozatokon keresztül kísérletezik ki az optimális rezonátor formát, majd optimalizálják a megfelelő célra, mert van a versenykipufogó és van az utcai.

Én utcai használatra csak utcai minősítéssel ellátott dobot javasolok, mert ez a szabály. Az utcai dobnak van egy úgynevezett EC Certificate-je (Europian Confomity Certificate) Európai Megfelelőségi Nyilatkozata, amiben a gyártó adatokkal alátámasztva nyilatkozza, hogy terméke vonatkozó zajszintje megfelelő. Ebbe nem tud hatóság belekötni, sem itthon, sem bárhol Európában. Ha a forgalmazó vagy gyártó nem tud ilyet adni, akkor az egy versenydob, aminek nagyobb a zaja, csúcsteljesítménye talán magasabb, de alul gyengébb, nyomatékszegényebb a motor.

A házi kipufogógyártás kétélű fegyver, főleg kétütemű esetében, ezért nem javasolom. Ráadásul akkor biztos nem lesz megfelelőségi nyilatkozatod sem. A piacon sok cég árul kétütemű kipufogókat, talán áruk sem lesz nagyon magas, én mindenképpen egy utcai cső megvásárlását javasolom.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.