Kemény DIO
Van egy 93-as Honda Dio robogóm. Mostanában nem stimmel vele valami! Nemrég mértem meg a fogyasztását és egy kicsit megrökönyödtem. A picike 4.3-mat fogyasztott százon!!! Hát ez meg mitől van? Nem veszek észre egyébként semmit rajta. Nem füstöl, nem csöpög a kipufogó, de akkor mi lehet a baj?
Hello Doki!
Lenne egy kis problémám! Van egy 93-as Honda
Dio robogóm. Mostanában nem stimmel vele valami! A moci nemrég volt
szerelőnél azzal a gonddal, hogy alapjáraton mindig lefullad és
utána képtelenség beindítani. Azt mondták, hogy a porlasztóval volt
gond, ömlött bele a benzin és ezért fulladt le. Na, most
megjavították, most már nem fullad le, van alapjárata is.
Most más a baj.
Nemrég mértem meg a fogyasztását és egy kicsit
megrökönyödtem. A picike 4.3-mat fogyasztott százon!!! Hát ez
meg mitől van? Nem veszek észre egyébként semmit rajta. Nem füstöl,
nem csöpög a kipufogó, de akkor mi lehet a baj?
Kérem, adjon tanácsot!
Köszönettel: Berze Zoltán
A fogyasztással kapcsolatban gondolj bele, hogy mi lett volna, ha akkor méred meg a fogyasztást, amikor még ömlött bele a benzin! Ahhoz viszonyítva a tendencia mindenképp csökkenő, bár ez még tényleg nem nevezhető az elvárásoknak megfelelő fogyasztásnak. Bár azért robogó vagy sem, kisköbcenti ide vagy oda, a teljesítményhez üzemanyagra van szükség. Kizárólag levegőből nehéz lóerőket gyártani. Gondoljunk csak a kis kerti gépekre, a kétütemű motorral szerelt fűrész, fűnyíró, kapálógép....stb. Azok fogyasztása is relatív magas, ha összevetjük a az általuk képviselt köbcenti mérettel.
Az 1-1.5 litert fogyasztó gyors és erős robogó ritka, mint a fehér holló. Példa okán megemlítem, biztos forrásból tudom, hogy a Postán rendszeresített PIAGGIO robogók fogyasztása átlagosan 4 liter, de természetesen ettől még nem kell elkeseredni. Bevallom, nem tudom pontosan, hogy egy HONDA Dio robogónak gyárilag milyen fogyasztás van megadva, de azért valószínűleg az általad mért alatti. Előrebocsátom, a fogyasztást befolyásolja a motor állapota!
Ezek tükrében nézve a fogyasztást, ellenőrizned kellene a
levegőszűrő állapotát. Amennyiben el van koszolódva, akkor
tisztítsd vagy cseréld ki, ez mindenképpen fogyasztás csökkentőleg fog
hatni.
A másik dolog, amit ellenőrizni tudsz, a
gyertya színe. Ezt úgy kellene csinálnod, hogy teljes gázon
utazol egy szakaszon, majd amikor teljesen leforgott a gép akkor
"lelövöd", azaz gyújtás lekapcsol és kigurulás a depóba. A mutatvány
lényege, hogy mielőtt ellenőrzöd a gyertyaszínt ne alapjáraton, vagy
kis fordulaton járjon a motor. Ezután kiveszed a gyertyát és ellenőrzöd
a színét.
Amennyiben kormos, fekete, akkor sokat kap a motor, állítani kell
a karburátorán (Ez a szín lehet a koszos légszűrő miatt is, úgyhogy
azzal kezd az ellenőrzést!), ha őzbarna, akkor jó.
Amennyiben ezeket rendben találod, akkor lehetséges, hogy nagyon extrém igénybevételt kapott szegény a mérés ideje alatt, vagy esetleg tömítetlenség lépett fel valahol és szivárog a benzin. Esetleg bűncselekmény áldozata lettél és leszívtak pár litert a tankból.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.