20 év semmittevés
A barátnőmnél áll a garázsban egy Pannónia T5. Kb. 20 éve nem lett beindítva, legjobb tudomásom szerint mindenféle konzerválás nélkül lett leállítva (még egy kis benzin is lötyög a tankban). A motor viszonylag jó állapotban van, mert zárt, fűtött helyen állt. Középtávú terv, hogy szépen restaurálni kellene, rövidtávú pedig az, hogy megpróbáljunk életet lehelni bele (feltéve, ha mondjuk nincs egy tömbbe rozsdásodva a blokk meg a dugó).
Szerencsés fickónak mondhatod magad, mivel nem
minden garázsban áll ilyen remek példány arra várva, hogy valaki
használatba vegye. Mindenképpen érdemes foglalkozni egy ilyen
motorral.
Mielőtt megpróbálnád beindítani érdemes néhány dolgot elvégezni a motoron. A tankban lévő húszéves benzint engedd le, mosd át a tankot és tölts bele újat. A motorban cserélj olajat (hajtóműben). Vedd ki a gyertyát, önts egy kis olajat a hengerbe és hagyd egy kicsit állni mielőtt átforgatnád. Érdemes ellenőrizned a megszakító állapotát lehet, hogy őt is megviselte a húsz év semmittevés. Ha a gyújtást rendben találod és van szikra, akkor még gyorsan pucold ki a karburátort (biztos, hogy telelesz lerakódásokkal) és utána nyugodtan indíthatsz.
Ez arra elég lesz, hogy a motor beinduljon, adjon némi életjelet és neked kedvet a további munkához. A továbbiakban, ami a blokkot illeti szerintem szükség lesz a szimeringek cseréjére. Ezen kívül mielőtt elindulnál vele motorozni, érdemes megnézni a fékbetétek állapotát, valószínűleg már elkérgesedtek a sok állásban.
Ellenőrizd a bowdeneket nincsenek-e berohadva, és ha nem is cseréled ki a láncot, mindenképp kezeld le. Nagy valószínűséggel a gumik állapota is siralmas. Biztosan el vannak öregedve és szanaszét repedezve, úgyhogy a próbaút után, amint teheted, cseréld le azokat is. Amennyiben működőképes a gép szerintem állj neki restaurálni, mert egy nagyon szép motorod lehet!
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.