no

Futóműgeometria

2007.02.06. 10:09

Kérdésem az lenne, hogy ha egy 900-as Honda Hornetre nem a 180-as sportosabb hátsó gumit, hanem például egy 160-as vagy 170-es túrásabb gumit teszünk, akkor lényegesen megváltozik-e (romlik-e) a vezethetőség az olyan motorhoz képest, melyen gyárilag ilyen méretű az abroncs (pl. CBF 1000)? A két motor (Hornet900 / CBF1000) villaszöge, utánfutása eltérő. Lehet, hogy az esetleges eltérések csak extrém helyzetekben jönnek elő? A futómű beállításai mennyiben vannak az adott gumimérethez hangolva?

Kedves Péter!

Általánosságban elmondható, hogy ha egy mérettel keskenyebb gumit teszünk fel, akkor bizonyos tulajdonságok javulhatnak, pl. az irányíthatóság és nyomvályús úton az iránytartás. Sokan a gyári 190-es hátsó gumit 180-asra cserélik, és nem a gumi nehezebb beszerezhetősége vagy magasabb ára miatt, hanem mert a vezetési stílusukhoz jobban illik, jobban megfelel elvárásaiknak.

A Hornet 900-ast és a CBF1000-est nem hasonlítanám össze, mert a futóművük nagyon eltér. Ezen eltérések nem csak extrém helyzetben jönnek elő, hanem utcán is érezhető. A nagyobb utánfutású motor jobb iránytartással bír, a kisebb utánfutású, merdekebb villaszögű meg jobban kanyarodik, élesebben fordul.

A gumiabroncsok is hasonló hatással vannak az adott motorra, ugyanis a sportosabb gumik általában hegyesebb profilúak, ledöntve a motort jól tapadnak, nagy felületen érintkeznek a talajjal, viszont egyenesen utazva, túrázva, hamar kopnak. A gumiválasztás nagyon befolyásolja a motor viselkedését, de tanácsot adni nehéz, leginkább csak a megtapasztalás a jó tanácsadó. Minden tapasztalt motoros esküszik egy-egy márkára, típusra, de amelyik egyiküknek jó, a másiknak nem biztos, hogy megfelelő. Ez stílus és motor függvénye is.

A gyári gumi és gyári futóműbeállítás a gyár által beállított, és kikísérletezett optimum, ami csak bizonyos körülmények között a legmegfelelőbb, mert olyan beállítás nem létezik, ami mindenkinek, minden motorozási stílushoz a legjobb. Amíg nincs sok tapasztalatunk, és nem próbáltunk sokféle beállítást és gumit (leginkább zárt pályán), addig a gyári beállításoktól és gyakran a gyári gumitípusoktól is eltérni kockázatos, ráadásul pénzigényes is, így nem biztos, hogy érdemes.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.