no

Inkább fordulj szakszervizhez

2007.03.13. 10:51

Egy 1995-ös KTM SX 125 boldog tulajdonosa lennék, ha jó lenne a motorban a központi teleszkóp. Ez egy gáztartályos teleszkóp, szép nagy piros rugóval. A gázbetöltő szelep a tartály aljáról letört, és mára csak a csonk maradt. Ezzel a problémával még elbírnék, de a kérdésem az, hogy mennyi olajat tegyek a tartájba, utána mennyi levegőt fújjak bele (hány bart), és hogy rakjam össze úgy, hogy ne legyen levegős az a része, amelyben olaj van?

A szép ciklámen szinű tartályban található egy dugattyú, a felső részben van az olaj, alulról meg a levegőnek kéne benne lennie, de nincs, mert letört a szelep, és így a levegő kiáramlik ahelyett hogy csillapítana. Ha esetleg van neten leírás ezek beállításához, vagy összerakásához, akkor a linket nagyon megköszönném.

Kedves Gergely!

1995-ben már nem a ciklámen színű gáztartállyal szerelt WP rugóstag volt a KTM-ekben, hanem egy ezüst tartályos, fehér rugós újabb fajta. Lehet, hogy a motorod nem 1995-ös? Az olajtöltés mennyisége nincs térfogatra megadva, hanem az elválasztó dugattyút kell egy mérőszerszámmal középállásba tolni, és ekkor kell a rugóstagot feltölteni olajjal és a teleszkópszárat mozgatva (célszerszám hiányában) ejtőtartályból légteleníteni. Az olaj betöltése a felső kompresszió-állítót kicsavarva és az olajtartályt ide csatlakoztatva történik. (Ha ez a típusú rugós tag van a motorodban.) Ha a felső kompresszióállító nem a kiszerelhető fajta, akkor a gáztartály csonk tetején van egy 8-as imbuszcsavar, itt kell feltölteni.

Ha az ejtőtartály legalább fél napot rajta van, és már a szár mozgatásakor semi buborék nem jön fel, akkor a zárócsavart vagy a csillapításállítót visszacsavarva jöhet a gáztöltés. A tartályt nitrogénnel kell feltölteni, mert ennek nyomása nem változik annyit a hőfok emelkedésével, mint a levegőé. A levegővel (házilag) feltöltött rugóstagok motorozás közben folymatosan változnak, csillapításuk nem beállítható. A gáznyomás a tartályban 10 bar. A központi rugóstagok otthoni szervizelése körülményes és célszerszámok hiányában az eredmény kétséges. Én helyedben inkább egy ezzel (is) foglalkozó műhelyre bíznám.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.