no

Mikor van vége egy motornak?

2007.04.18. 14:50

Egy Honda CB900F2 Hornet boldog tulajdonosa vagyok. A motorban most van 22000 km. A kérdésem az lenne, hogy ettől a motortól mekkora futásteljesítmény várható, nagyobb felújítás ill. érezhető minőségromlás nélkül? Sajnos sehol nem találtam még a tipusról tartós tesztet, ami után szétszerelték volna a blokkot. (6000-km-enként cserélem az olajat, és mindig figyelek arra, hogy csak üzemmelegen terheljem a motort.) A másik kérdésem az lenne, hogy utcai, inkább túrás jellegű használat mellett milyen olajat ajánlanál ehhez a motorhoz? Mármint szintetikus, félszintetikus ill. ásványi? Erre a kérdésre nem tér ki a kezelési útmutató, abban csak viszkozitási táblázat van, amit természetesen betartok.

Kedves Gábor!

Először azt kellene tisztáznunk, hogy mikor mondjuk egy motorra, hogy vége, elérte a maximális futásteljesítményét. Amikor nem indul? Amikor a maximális teljesítményének csak felét adja le? Amikor erősen kezd füstölni, és eszi az olajat? A tapasztalat az, hogy kisebb részegységek cseréjével (kuplungrugók, betétek, vezérműlánc és feszítője, vezetője stb.) a motor 70-90e km-ig, vagy akár tovább is – természetesen használattól, üzemeltetéstől függően – biztosan elfut. Ekkor a főtengelycsapágyak szoktak tűrésen kívül esni, ami az olajnyomás csökkenését vonja maga után. A nagyobb köbcentis túrás naked motorok a használat jellegéből adódóan és a motor nagy lökettérfogata miatt nincsenek úgy kihasználva, csúcsra járatva, mint 600-as szupersport társaik, így várható élettartamuk magasabb.

Ami pedig az olajat illeti, ha a gyárilag ajánlott viszkozitásnak megfelelő olajat öntesz bele, akkor a pénztárcád függvényében válogathatsz. A szintetikus olajok többet bírnak ásványi társaiknál, a részszintetikus olajok pedig a kettő között vannak. A kezelési azért nem írja elő, milyen bázisú olajat használj, mert a motor szerkezeti kialakítása, méretezése olyan, hogy akár az ásványi bázisú olajjal is hibamentesen üzemel, természetesen, ha viszkozitása és teljesítményszintje megfelelő. A szintetikus olajok azonban nagyobb motorvédelmet biztosítanak, kisebb kopást eredményeznek.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.