A kompressziónak nincs mértékegysége?
T. Motordoki!
Kérdésem a következő: a motorom gépkönyvében 9.0:1 sűrítési arány található. Ez esetben elméletileg 9 bar kompressziót kellene mérjek kompressziómérővel a hengerekben? Esetleg ez a gyári adat valamiféle minimum értéket jelöl? Az ettől való eltérés milyen mértékben elfogadható?
A motorom 500cm3, soros kéthengeres, 9000/perc fordulaton adja le a legnagyobb teljesítményét. Az általam mért kompresszió mind a két hengerben 11.5 bar. A motorban 3000 km van.
Kedves Gábor!
A gyári adatokban megadott kompresszióviszony vagy sűrítési arány
nem azonos a hengerekben mérhető kompresszió végnyomással. A sűrítési
viszony egy olyan viszonyszám, ami azt mutatja meg, hogy az elméleti
beszívott levegőmennyiséget a hengerben mennyire, hányszorosára sűríti
össze a munkaütem előtt. Értelemszerűen itt nincs mértékegység. A
kompresszió végnyomás pedig egy fizikai mértékegységgel ellátott
nyomásadat, az fejezi ki, hogy mekkora a csúcsnyomás a hengerben,
munkaütem nélkül működtetve a motor indítómotorral vagy berúgókarral.
Általában a kompresszió végnyomás új járműnél (benzinmotor
esetében) 10-13 bar közé esik, a kopáshatár, a megengedhető legkisebb
értékek pedig 7-8 bar közé esnek. Az általad mért 11.5 bar tökéletesnek
mondható, ráadásul az is nagyon fontos, hogy minden hengerben azonos
legyen a kompresszió végnyomás. Nálad ez is teljesül, aggodalomra nincs
ok.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.