Szívás a köbön az első futóművel
Kedves „Doki”!
Egy 95-ös Honda Magnát vettem, melynek az első csillapítása szinte semmi, Így ugyan kényelmesen lehet motorozni mindaddig, amíg jó az út, de hol van itthon ilyen? Megszereztem a gyári szerelési utasítást, szétszedtük, de nem találtunk semmi rendellenességet, minimális a kopás (28 ezer mérföld lehet benne), ezért egy javító szakember tanácsára P32-es hidraulika olajjal töltöttem fel, semmi eredménnyel. Ezután következett a P68, majd az általad javasolt 20 mm-es távtartó, mely nem akart belemenni, ezért 15-öset tettem bele, és az előbbi olajat felesben kevertem Hykomol 80-90-essel. Az eredmény valamivel stabilabb futás, de mivel a motor eleje a saját súlyával terhelve 18 mm-t megemelkedett, így gödörbe hajtva felkoppan (kirugózik). Szerinted sűrítsem tovább az olajat, cseréljem 10mm-re a távtartót, vagy mégiscsak kopott lehet az alsó villaszár (fekete volt az alumíniumtól az olaj) és nagyok a részveszteségek? Lehet, hogy ezt a vasat a Kaliforniai jó utakra tervezték?
Várom válaszodat,üdvözöllek: Dudovits László (dudó)
Kedves László!
Leírásod alapján mindenképpen valami hibára gyanakodnék.
Amennyiben fémszennyeződés van a teleszkóp belsejében, az a
csillapítást már azonnal tönkreteszi, mert a szelepelés lemezei alá
beragadva az átfolyási keresztmetszetet megsokszorozza így a
csillapítás akár nullára csökken. Én semmilyen körülmények között nem
raknék bele másmilyen olajat, mint amit a gyár javasol. Amennyiben
azzal nem jó, akkor a hibát máshol kell keresni.
Azt javasolom, hogy értő műhellyel szedesd szét a szárakat,
tisztíttasd ki, mérjék, illetve nézzék meg a kopásokat, mert egy
elkopott dugattyút, egy elgörbült szelep-lemezelést nem lehet
kompenzálni sűrűbb olajjal.
Ami pedig a távtartót illeti, az előfeszítést mindig úgy kell
megválasztani, hogy a motor saját súlyától összenyomva legyen legalább
3 cm-es összeülés, ha pedig te is ráülsz, akkor legyen legalább öt
centiméter, ellenkező esetben a teljes kirugózáskor a végállásban
koppanás tönkre fog valami tenni. A motort tényleg jobb utakra
tervezték, mint amilyenek itthon vannak, azonban ez nem lehet
magyarázat arra, hogy a teleszkóp nem csillapít…
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.