no

Ilyen hamar hogy' lehet csapágyas?

2007.06.21. 08:30

Tisztelt Motordoktor!

Van egy 10 éves GPZ 500S-em, melyet 14 400 km-el vettem külföldön. Jelenleg 18 000 van benne, így aktuális az olajcsere. A vétel után persze rögtön cseréltem olajat, de nem vagyok benne biztos, hogy nem autóba való került-e bele. A szervizben - ahová most vittem - megkértem Őket, hogy az olajcsere mellett nézzék meg a szelephézagokat is, mert picit csörgött a gép. A szerviz megcsinálta, majd mikor el akartam hozni azt mondták, hogy nem a szelep miatt volt a csörgés, hanem bizony a főtengely csapágyazás ment szét, amit cserélni kell - jegyzem meg nem olcsón!. Most tényleg csörög a motor! Némi szkepticizmussal fogadtam a dolgot, mert a kilométer se sok, meg agyon nyúzva se volt.
Létezik-e, hogy valóban szétment a csapágy, illetve ha megbontják a blokkot, akkor nem lesz esetleg a későbbiekben más problémám? Nem a gyári állapot az ideális? Tartható ez ilyen fokú konstrukciós bontás után is? Okozhatott-e ilyen jellegű problémát az olaj (az előírt viszkozitással és hőtűréssel rendelkezett) ha nem speciálisan motorkerékpárba való volt?!
Válaszát előre is köszönöm!

Örömmel olvastam leveled, mert ezt a fajta gondoskodást mindig meghálálja a motor, nem beszélve arról, hogy az első indításnál, nem kell leolvadásig köszörülni az önindítót. Sajnos ilyen hosszú állásnál az sem zárható ki, hogy egy akkumulátor cserével kell kezdeni, de ha van némi remény arra, hogy megmenthető az aksi, akkor javasolnám, hogy keress egy olyan motorkerékpár szervizt, ahol rendelkeznek egy "Battery Mate 150" típusú berendezéssel, ami talán az egyedüli megoldás, a félhalott akkumulátorok feltámasztására. Ha túl vagy az akku kérdésen, akkor jöhet az üzemanyagrendszer. A benzin, függetlenül az oktánszámtól, gyártótól, speciális adalékoktól, nem nagyon szereti a hosszú állást, ami alatt különböző kémiai folyamatok játszódnak le benne, amibe most nem szeretnék belebonyolódni, a lényeg, hogy nem árt lecserélni az üzemanyagot ennyi állás után, vagy legalább rátölteni néhány liter friss üzemanyagot, ha nem szakszerűen teletankolva raktad le annakidején.

Folytatva az üzemanyagrendszer életre keltését, a karburátorok alján lévő leeresztő csavarokat ki kell tekerni, hogy a benne lévő üzemanyagnak nem nevezhető folyadék távozzon, ezt mindenképpen nyitott üzemanyagcsapnál tegyük, így a friss üzemanyag átöblíti a karbik úszóházait. Ezt addig érdemes folyatni, amíg már csak tiszta üzemanyag érkezik. Azoknál a motoroknál, melyek vákuumos benzincsappal rendelkeznek, a csapot PRI- állásba fordítsuk, így vákuum nélkül is lefolyik az üzemanyag. A folyamat végeztével győződjünk meg arról, hogy mindegyik leeresztő csavart gondosan meghúztuk a későbbi szivárgások elkerülése végett.

A hosszú állásban a hengerfalról teljesen lefolyik a olaj a karterba, ezért szükséges pótolni a megfelelő kenés érdekében. Nem túlzottan bonyolult a feladat, fecskendővel szívjunk fel 5-10 ml motorolajat, ezt a gyújtógyertyák eltávolítása után fecskendezzük a hengerbe. Ha van a motor oldalfedelén kitekerhető ablak a főtengely kulcsnyílásához, akkor ennek eltávolítása után, tekerjünk néhány fordulatot (természetesen gyertyák nélkül) a főtengelyen, hogy az olaj egyenletesen felkenődjön a henger falára. Ha nincs lehetőség a manuális fogatásra, akkor rövideket indítózva tegyük ugyanezt. Az olaj nem csak a kenés szempontjából fontos, hanem azért is, mert tömítettséget biztosít a dugattyúnak. Ez azért fontos, mert így magasabb lesz a sűrítési végnyomás, ennek eredménye képen a motor könnyebben indul a hosszú állást követően.

Mielőtt visszahelyeznénk a gyertyát, indítózzunk addig, amíg az olajnyomás lámpa elalszik, ezzel megvédve a hengerfejben lévő kenésszegény alkatrészeket. A gyújtógyertyák visszahelyezése után jöhet az indítás. Gyártótól függően nem minden esetben élik túl a gyertyák ezt a fajta olaj terhelést, ezért jó ha kéznél van még egy garnitúra gyújtógyertya. Az indítás követően (a szomszédok legnagyobb örömére) komoly fehér füst fog gomolyogni, de néhány perc után teljesen megszűnik a füstölés. A motorolajat lehetőleg meleg állapotban cseréld ki! A kardánba W80-as, viszkozitású olajat javaslok, a csere ciklusát illetően a gyári előírását kellene követni, ha nem találsz ilyet, akkor véleményem szerint 30 000 km megtétele után esedékes a csere, de az olajszintet a kardánba, érdemes a motorolaj cseréjekor ellenőrizni.

Üdv: Castor

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.