Kardánt vagy ne kardánt, ez itt a kérdés
Tisztelt Motordoktor!
Motorvásárlás előtt állok, és a kiszemelt áldozat egy Honda Deuville 650cc, kardánhajtású túramotor. Egy kicsit bővebben szeretnék tájékozódni a kardánhajtás előnyéről, hátrányáról, karbantartásáról és arról, hogy a kipróbálásnál mire kell odafigyelni egy használt kardánhajtású motornál?
Válaszod előre is köszönöm.
Üdv Gábor
Kedves Gábor!
A kardánmeghajtás egy olyan műszaki megoldás, mint minden egyéb
„nagy találmány”, hogy sok előnye mellett legalább annyi hátránya is
van, de ez a műszaki életben nem szokatlan. A kardán előnye a
gondozásmentesség, a tisztább üzem. Hátránya a nagyobb tömeg, nagyobb
hajtási veszteség és a magasabb előállítási (bekerülési) költség.
Könnyű sportos motorokon nem alkalmazzák, inkább nehéz túragépeken,
ahol + 15 kg nem számít… és az áruk sem lesz a kardán miatt duplája.
A kardán az esetek többségében nagyon hosszú ideig, sok ezer
km-en keresztül bírja. Kopására utaló jel, ha hangja van, ha a hátsó
tányér és kúpkerék páros búgni kezd, ha gázadásra és elvételre koppan
vagy érezhetően változtatja a hangját motorfék és normál üzem közötti
terhelésváltásnál.
Karbantartása az előírt időközönkénti olajcsere, ami általában EP
adalékoltságú hipoid hajtásokhoz való hajtóműolaj, ritkább esetben
motorolaj. Egyéb karbantartása általában nincs, a megfelelő
tömítettségére ügyelni kell, olajat ne eressze sehol.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.