Gumival vagy gumi nélkül
Sziasztok!
Egy Honda ST 1300 ABS-el pusztítom a benzint és a kilométereket. Az utóbbi pár napban többször találkoztam - szerencsémre csak másoknál - a gumidefekt rémével. Nekem még egy hétközi délutáni gurulás is 300 km körül van, a hétvégi 800-1000 km-ekről nem is beszélve. Mivel az én bringám alatt is gumiabroncsok vannak, és mert magányos guruló vagyok, úgy éreztem, be kell biztosítanom magam egy defektjavító spray vagy szett beszerzésével. Miután tanácsot kértem azoktól, akik már használtak ilyesmit, majd megkérdeztem a forgalmazókat és a gumisokat, teljessé vált a káosz. Kérlek, a tőled megszokott érthető, tudományosan alapos módon - természetesen márkák megjelölése nélkül - foglald össze a témát: milyen működési elvű javítók vannak és melyiknek mi az előnye és hártánya. Szerintem sokan fogják érdeklődéssel olvasni...
Széles utakat és gumifákat: István, a PAN-os
Kedves István!
Valóban van számos defektjavító spray-gyártó, én magam is
használtam néhányat, alapvetően azonosak, hatásmechanizmusukat tekintve
pedig szinte mind ugyanúgy működik. A gumiba fújva a lyukon kiáramló
levegő magával visz a defektjavító anyagából, ami a palackból kikerülve
a levegővel érintkezve térhálósodni és ragadni kezd, a lyukat így
betömve, beragasztva.
A márkákból érdemes a nevesebb cégek termékeit keresni, de az a
tapasztalatom, hogy sokkal fontosabb, hogy jól használjuk. A leírást a
dobozon követni kell, ami nincs rajta, de én javasolom, hogy az
alkalmazás előtt a palackot melegítsük fel, akár a kipufogóhoz nyomva,
vagy erős kézmelegre és hosszasan rázzuk. Belefújás után azonnal
induljunk el lassan (max. 40 km/h) és 10 kilométer után
ellenőrizzük a nyomást. Ennyi idő elég arra, hogy térhálósodjon és
eloszoljon a gumiban. Ezt segíti a meleg és a jól felrázott palack.
Télen problémás a használata, de ez inkább autóknál probléma…
A másik kategória, a defektet kívülről javítható készletek. Ezek
elméletileg állandó megoldást jelentenek, de alkalmazhatóságuk függ a
lyuk helyzetétől és méretétől. Én (ez a személyes véleményem) ezeket
sem javaslom állandó megoldásnak, mert nem tudjuk ellenőrizni belülről,
hogy a behúzott ragasztó (folt) hogyan helyezkedik el. Ha pedig egyik
sem végleges, akkor a defektjavító spray elégséges szükségmegoldás.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.