no

Gumival vagy gumi nélkül

2007.08.02. 08:55

Sziasztok!

Egy Honda ST 1300 ABS-el pusztítom a benzint és a kilométereket. Az utóbbi pár napban többször találkoztam - szerencsémre csak másoknál - a gumidefekt rémével. Nekem még egy hétközi délutáni gurulás is 300 km körül van, a hétvégi 800-1000 km-ekről nem is beszélve. Mivel az én bringám alatt is gumiabroncsok vannak, és mert magányos guruló vagyok, úgy éreztem, be kell biztosítanom magam egy defektjavító spray vagy szett beszerzésével. Miután tanácsot kértem azoktól, akik már használtak ilyesmit, majd megkérdeztem a forgalmazókat és a gumisokat, teljessé vált a káosz. Kérlek, a tőled megszokott érthető, tudományosan alapos módon - természetesen márkák megjelölése nélkül - foglald össze a témát: milyen működési elvű javítók vannak és melyiknek mi az előnye és hártánya. Szerintem sokan fogják érdeklődéssel olvasni...
Széles utakat és gumifákat: István, a PAN-os

Kedves István!

Valóban van számos defektjavító spray-gyártó, én magam is használtam néhányat, alapvetően azonosak, hatásmechanizmusukat tekintve pedig szinte mind ugyanúgy működik. A gumiba fújva a lyukon kiáramló levegő magával visz a defektjavító anyagából, ami a palackból kikerülve a levegővel érintkezve térhálósodni és ragadni kezd, a lyukat így betömve, beragasztva.
A márkákból érdemes a nevesebb cégek termékeit keresni, de az a tapasztalatom, hogy sokkal fontosabb, hogy jól használjuk. A leírást a dobozon követni kell, ami nincs rajta, de én javasolom, hogy az alkalmazás előtt a palackot melegítsük fel, akár a kipufogóhoz nyomva, vagy erős kézmelegre és hosszasan rázzuk. Belefújás után azonnal induljunk el lassan (max. 40 km/h) és 10 kilométer után ellenőrizzük a nyomást. Ennyi idő elég arra, hogy térhálósodjon és eloszoljon a gumiban. Ezt segíti a meleg és a jól felrázott palack. Télen problémás a használata, de ez inkább autóknál probléma…
A másik kategória, a defektet kívülről javítható készletek. Ezek elméletileg állandó megoldást jelentenek, de alkalmazhatóságuk függ a lyuk helyzetétől és méretétől. Én (ez a személyes véleményem) ezeket sem javaslom állandó megoldásnak, mert nem tudjuk ellenőrizni belülről, hogy a behúzott ragasztó (folt) hogyan helyezkedik el. Ha pedig egyik sem végleges, akkor a defektjavító spray elégséges szükségmegoldás.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.