no

Csak nyélgázon ment rendesen, de már ott se

2007.08.03. 07:12

Hello!

2 hónapja vettem egy 2001-es 125-ös KTM SX-et. A motor jó állapotban van. Az első próbálgatás során nem volt semmi probléma, csak amikor kimentem vele a versenypályára, észrevettem valamit, vannak részek a pályán ahol "csak" félgázzal tudok menni és tulajdonképpen a tengelyig érő homok miatt a motor nem gyorsul, hanem tartom a sebességet. Közben a motor néha dadogott, mint ha a power néha kihagyna, de azért érdekes a dolog, mert ha nyélgázon húztam neki akkor egyáltalán nem fordul elő a probléma és teljesítménycsökkenést sem igazán vettem észre. Most azonban kicsit súlyosbodott a probléma, ugyanis a powerszelep még kinyit de magas fordulaton teligáznál is kihagy (és most már sokkal csúnyábban dadog néha), és érzem is hogy gyengébb.
Úgy hallottam, hogy a probléma azért van, mert a powerszelep a sok olaj miatt beragadt (Ipone versenyolajat használok) és nem nyit ki rendesen. Könnyen lehet orvosolni egy egyszerű tisztítással, csakhogy ahhoz le kellene húzni a hengerfejet, hogy hozzáférjek a szerkezethez, és én ezt egyedül nem szívesen csinálnám meg. Nincs valami olyan megoldás, hogy esetleg valami erős tisztítósprayvel kipucolni a két oldalon lévő szerelőnyílásokon keresztül? Vagy esetleg az egészet az okozza, hogy cserére érett a dugattyú?
Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Bandi!

A motor kihagyása, megtorpanása állandó gázon a legritkább esetben a powerszelep problémája. Ha a powerszelep ragad vagy egyáltalán nem mozog, akkor vagy alul, vagy felül lesz gyenge, erőtlen, de állandóan, attól függően, hogy melyik állásban ragadt meg. Az is elő szokott fordulni, főleg lassabb motorosoknál, akik még túl is karburálják a gépet vagy sűrű olaj-keverékkel mennek (1:50 az előírás!), hogy telerakódik a powerszelep-ház és a kipufogó is olajjal, a motor hangja mélyebb lesz, nem olyan „pengős”, a gázra rosszul reagál, gyenge.

Ennek orvoslására ezer népi gyógymód van, a nyélgázas üzemtől a hegesztőpisztolyos kiégetésig, azonban csak a szétszerelés az egyetlen megfelelő módja. Neked is azt javasolom, hogy igenis vegyétek le a hengert, vizsgáljátok meg a dugattyú szoknyáját, a henger és a kontrollszelep (power szelep) lapját, tengelyét, tisztítsátok meg a gumigyűrűket, és tisztán, olajmentesen szereljétek össze, ha nem kopott.
Ha kopott a szelep, lóg a tengelye a hengerben kiképzett furatokban, akkor sajnos a költséges csere a megoldás. Illetve a népi gyógymódok: perselyezés, hebrákolás, tákolás és buherálás, vérmérséklettől és pénztárcától függően.
A nem gyári alkatrészekből „okosba” felújított motor azonban nem lesz olyan erős és megbízható, mint a gyári, ez nyilvánvaló.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.