Egy újabb olajos kérdés, most Hondával!
Kedves MotorDoki!
1994-ben gyártott Honda CB400-as motorom van 44ezer km-t ment eddig. Én most cserélnék benne először olajat és tanácstalan vagyok, hogy milyet tegyek bele, mert nem értek a témához és csak tanácsok alapján dönthetek, de eddig nem kaptam számomra megfelelő érvekkel alátámasztott tanácsot.
Az egyik dilemma a 44ezer km... Javaslatot kaptam már sűrűbb 20w50-es olajra, de cáfolatot is hallottam, mondván nem kopik annyit a motor, nem kell olyan sűrű olaj. 10w40 megfelelne vagy a max 12ezres fordulatszám már igényli az 50-et?
A másik, ami befolyásolja az olajválasztásomat az, hogy az általatok is említett JASO MA minősítést nem minden olajon találom, ami szóba jöhet. Ragaszkodjak a JASO MA minősítéshez? Kophat annyit a motorom, hogy sűrű olajat vegyek bele?
Válaszodat előre is köszönöm!
Üdvözlettel,
Dávid
Kedves Dávid!
A gyári ajánlás SAE10W40 viszkozitású olajat javasol a mi
éghajlatunkra, ami JASO MA minősítésű. Én azt javasolom, hogy
ragaszkodj ehhez, mind viszkozitás, mint teljesítményszint tekintetében
és addig, amíg nincs rá okod, ne változtass ezen. Amikor ebből már a
motor többet kezd fogyasztani, rendszeres rátöltés szükséges, akkor már
anyagi megfontolásból is olcsóbb, sűrűbb olajra kell átállni, de amíg
ilyen jelek nincsenek, addig természetes kopást nem kell sűrűbb olajjal
kompenzálni, valójában nem is lehet.
A fordulat önmagában nem igényel jobb vagy más olajat, a
melegoldali viszkozitást nem kell változtatni, egy SAE 50 melegoldali
viszkozitású olaj nem biztos, hogy jobb, hanem más, mint egy SAE 40-es.
Ha nincs jelentős olajfogyás (1000 km-en fél liter alatt marad) akkor a
gyárilag javasolt viszkozitású olajat használd, az a legjobb
választás.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.