no

Egy újabb olajos kérdés, most Hondával!

2007.08.07. 07:25

Kedves MotorDoki!

1994-ben gyártott Honda CB400-as motorom van 44ezer km-t ment eddig. Én most cserélnék benne először olajat és tanácstalan vagyok, hogy milyet tegyek bele, mert nem értek a témához és csak tanácsok alapján dönthetek, de eddig nem kaptam számomra megfelelő érvekkel alátámasztott tanácsot.
Az egyik dilemma a 44ezer km... Javaslatot kaptam már sűrűbb 20w50-es olajra, de cáfolatot is hallottam, mondván nem kopik annyit a motor, nem kell olyan sűrű olaj. 10w40 megfelelne vagy a max 12ezres fordulatszám már igényli az 50-et?
A másik, ami befolyásolja az olajválasztásomat az, hogy az általatok is említett JASO MA minősítést nem minden olajon találom, ami szóba jöhet. Ragaszkodjak a JASO MA minősítéshez? Kophat annyit a motorom, hogy sűrű olajat vegyek bele?

Válaszodat előre is köszönöm!
Üdvözlettel,
Dávid

Kedves Dávid!

A gyári ajánlás SAE10W40 viszkozitású olajat javasol a mi éghajlatunkra, ami JASO MA minősítésű. Én azt javasolom, hogy ragaszkodj ehhez, mind viszkozitás, mint teljesítményszint tekintetében és addig, amíg nincs rá okod, ne változtass ezen. Amikor ebből már a motor többet kezd fogyasztani, rendszeres rátöltés szükséges, akkor már anyagi megfontolásból is olcsóbb, sűrűbb olajra kell átállni, de amíg ilyen jelek nincsenek, addig természetes kopást nem kell sűrűbb olajjal kompenzálni, valójában nem is lehet.
A fordulat önmagában nem igényel jobb vagy más olajat, a melegoldali viszkozitást nem kell változtatni, egy SAE 50 melegoldali viszkozitású olaj nem biztos, hogy jobb, hanem más, mint egy SAE 40-es. Ha nincs jelentős olajfogyás (1000 km-en fél liter alatt marad) akkor a gyárilag javasolt viszkozitású olajat használd, az a legjobb választás.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.