no

Lángol a kipufogó, pedig házilag készült!

2007.08.13. 07:40

Szépjónapot!

Nos, adott egy motor, Cagiva Elefant 750E '95-ös évjárat - Ducati 750-es blokkal szerelve. A gyári kipufogó vajon ki tudja merre lehet, én már egy Laser típusú sportdobbal vettem. A lényeg a következő: a moci szép lángokat szór motorfékezésnél (hát ugye Ducati a blokk – ja, persze a szelephézag, vezérlés, minden rendben rajta). Gondoltam egyet, hogy csináltatok rá egy másik dobot, mert ebből a Laserből már eltávozott a gyapot - üres! Egy kedves ismerősöm, már egy halom gyorsaságira csinált dobot, biztam benne, hogy sikerülni fog neki egy kellemes dobot csinálnia.
A kreált dob hossza 45 cm és a külső átmérője 114 mm-es saválló acélból készült. A benne levő perforált cső 52 mm átmérőjű. A dob felrakása után nagyon kellemes v2-es hangja volt a mocinak. Okés! Irány haza. Kb 8 km megtétele után egy autóstárs gyorsan megelőzött és megállított mondván hogy látványosan ég a kipufogóm!
És tessék, 8 km alatt a dobban lévő gyapot a kilépő lángok hatására meggyulladhatott és szinte végig leégett. Ez mán nem annyira okés, plusz a dob teste (1,6 mm falvastagságú saválló anyag) teljesen elszíneződött. A dobkészítő saját R1-es mociján is az ő általa készített dob van, 1 éve használja, de semmi gond nincs vele, sem kiégés, sem elszíneződés. Gyanítom mire hazaértem teljesen kiégett (28 km).
Elképzelhető hogy sok benyát kap a moci és a kipufogóba belejut a benzingőz és lángra lobban? Ezért ég ki a gyapot? Egyáltalán szabadna a gyapotnak ilyen hamar kiégnie? Plusz, ha egy kiégett dobbal külföldön kirándulok akkor gondolom nagyon örülnek majd az ottani rendőrbácsik :-)

Várom válaszodat! Üdv: bergoni :-)

Kedves Bergoni!

A kipufogótömés bizony hajlamos a kiégésre, pláne az egy-két hengeres motorok és nyitott dobok esetében. Ezeknél a motoroknál olyan nagyok a nyomáshullámok, hogy még a profi tömést is kiverik, kifújják. Az egyhengeres krosszmotorok Akrapovic kipufogóit 20 óránként újra kell tömni, pedig az az egyik legjobb kipufogó, professzionális azbeszthálóba csomagolt üveggyapot töméssel. Fokozódik a helyzet, ha a motor karburálása rossz, esetleg elégetlen benzin jut a forró csőbe.
Nálad is ez lehet a helyzet. Én legelőször megnézném a karburátor beállításait, úszószintet. Fontos az is, hogy a teljes kipufogórendszer tömített legyen, pl. a hengerfej flajsnijánál ne szívjon be a kipufogó levegőt, mert ez elősegíti a durrogást és az utóégést a csőben. Ez az illesztés a rezgésektől is kiverődik, érdemes pl. rézpasztával vagy némely kipufogóhoz adott kerámiás, grafitos hőálló pasztával bekenni.
Ami pedig az utángyártott, nyitott dobokat illeti, én a magam részéről helytelenítem a használatát, külföldön pedig nagyon szigorúan veszik a rendőrök, akár helyszíni zajmérést is csinálnak. Itthon sem fogják a hatóságok sokáig tolerálni, jelenleg a nyitott dobokkal nagy sebességgel hajtunk befelé a zsákutcába. Minél gyorsabban megyünk (minél hangosabb a motor), annál hamarabb vége lesz a száguldozásnak... És még környezetünket is magunk ellen fordítjuk.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.