Lángol a kipufogó, pedig házilag készült!
Szépjónapot!
Nos, adott egy motor, Cagiva Elefant 750E '95-ös évjárat - Ducati 750-es blokkal szerelve. A gyári kipufogó vajon ki tudja merre lehet, én már egy Laser típusú sportdobbal vettem. A lényeg a következő: a moci szép lángokat szór motorfékezésnél (hát ugye Ducati a blokk – ja, persze a szelephézag, vezérlés, minden rendben rajta). Gondoltam egyet, hogy csináltatok rá egy másik dobot, mert ebből a Laserből már eltávozott a gyapot - üres! Egy kedves ismerősöm, már egy halom gyorsaságira csinált dobot, biztam benne, hogy sikerülni fog neki egy kellemes dobot csinálnia.
A kreált dob hossza 45 cm és a külső átmérője 114 mm-es saválló acélból készült. A benne levő perforált cső 52 mm átmérőjű. A dob felrakása után nagyon kellemes v2-es hangja volt a mocinak. Okés! Irány haza. Kb 8 km megtétele után egy autóstárs gyorsan megelőzött és megállított mondván hogy látványosan ég a kipufogóm!
És tessék, 8 km alatt a dobban lévő gyapot a kilépő lángok hatására meggyulladhatott és szinte végig leégett. Ez mán nem annyira okés, plusz a dob teste (1,6 mm falvastagságú saválló anyag) teljesen elszíneződött. A dobkészítő saját R1-es mociján is az ő általa készített dob van, 1 éve használja, de semmi gond nincs vele, sem kiégés, sem elszíneződés. Gyanítom mire hazaértem teljesen kiégett (28 km).
Elképzelhető hogy sok benyát kap a moci és a kipufogóba belejut a benzingőz és lángra lobban? Ezért ég ki a gyapot? Egyáltalán szabadna a gyapotnak ilyen hamar kiégnie? Plusz, ha egy kiégett dobbal külföldön kirándulok akkor gondolom nagyon örülnek majd az ottani rendőrbácsik :-)
Várom válaszodat! Üdv: bergoni :-)
Kedves Bergoni!
A kipufogótömés bizony hajlamos a kiégésre, pláne az egy-két
hengeres motorok és nyitott dobok esetében. Ezeknél a motoroknál olyan
nagyok a nyomáshullámok, hogy még a profi tömést is kiverik, kifújják.
Az egyhengeres krosszmotorok Akrapovic kipufogóit 20 óránként újra kell
tömni, pedig az az egyik legjobb kipufogó, professzionális
azbeszthálóba csomagolt üveggyapot töméssel. Fokozódik a helyzet, ha a
motor karburálása rossz, esetleg elégetlen benzin jut a forró csőbe.
Nálad is ez lehet a helyzet. Én legelőször megnézném a karburátor
beállításait, úszószintet. Fontos az is, hogy a teljes kipufogórendszer
tömített legyen, pl. a hengerfej flajsnijánál ne szívjon be a kipufogó
levegőt, mert ez elősegíti a durrogást és az utóégést a csőben. Ez az
illesztés a rezgésektől is kiverődik, érdemes pl. rézpasztával vagy
némely kipufogóhoz adott kerámiás, grafitos hőálló pasztával bekenni.
Ami pedig az utángyártott, nyitott dobokat illeti, én a magam
részéről helytelenítem a használatát, külföldön pedig nagyon szigorúan
veszik a rendőrök, akár helyszíni zajmérést is csinálnak. Itthon sem
fogják a hatóságok sokáig tolerálni, jelenleg a nyitott dobokkal nagy
sebességgel hajtunk befelé a zsákutcába. Minél gyorsabban megyünk
(minél hangosabb a motor), annál hamarabb vége lesz a száguldozásnak...
És még környezetünket is magunk ellen fordítjuk.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.