A Babetta nem szobabicikli!
Kedves Motordoktor!
Örököltem egy öregecske Babettát, amit az egykori tulajdonosa elkezdett felújitani mielőtt jobb létre szenderült. Több év állás után próbáltam meg üzembe helyezni és a következőket tapasztaltam:
- Az eredeti leírás is megvan a motorhoz, itt szó van a motor beindításának mikéntjéről. (Levegő elzárót benyomni, egyharmad gáz és fél tekerés a pedálon). Az én estemben képtelenség így beindítani a motort. A motor mellett állva nem lehet olyan hirtelen megforgatni a pedált, hogy a motor is forogjon. A sztenderen álló motorra állva kell gyorsan forgatnom a pedálokat, hogy beinduljon a gép. Olyan, mintha a kuplungszerkezeten keresztül kellene nekem meghajtanom a motort, ami ugye csak akkor fog, ha megvan a megfelelő fordulat. Lehet, hogy a felújítás-szétszedés közben valami nem került vissza a helyére? Egyébként menet közben semmi gondja nincs, szépen húz,erős és gyors is.
- A második dolog pedig elektromos jellegű. Valami miatt túlfeszültség keletkezik a világításrendszerben, mert az összes izzó egy-két perc alatt kiég. Már két garnitúrát cseréltem, de sorra mennek tönkre az izzók. Van-e valami szabályozási lehetőség az elektromos rendszerben a motornak?
Válaszát előre is Köszönöm:
Tary Gábor
Kedves Gábor!
Az első probléma valószínűleg az indító röpsúlyok betétjének
szennyeződése vagy kopása lehet. Ha ezek szennyezettek (olajosak) vagy
kopottak, akkor nem tapadnak a dobhoz megfelelően, és a motor csak nagy
fordulaton indítható. Az is lehet, hogy egyszerűen csak nincsenek
becsiszolva megfelelően, túl újak, és nem fekszenek fel teljesen a dob
belsejében.
Ami pedig az izzókiégést illeti, nem ismeretlen a babettások
számára, ugyanis ezeken a modelleken nincs feszültségszabályzó és a
fordulattal nagyjából arányosan 6-8 volt is lejön a világítótekercsről.
Pláne az erősebb, jobban forgó gépeknél probléma ez, tuningosok gyakran
más modellek (Simson?) feszültségszabályzóját építik rá. Esetleg
korlátozó ellenállást tesznek az izzó elé, ami csökkenti a rá eső
feszültséget, de sajnos a fényerőt is.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.