no

Tankmosás csavarokkal

2007.08.16. 08:39

Tisztelt "Doktor Úr"!

Öcsém megvette az álmát, egy 50-es Simsont. Hazafelé félúton a technika megállt. Benzint kapott, a gyújtókábelen szikra volt, viszont a gyertyát nem sikerült kiszedni célszerszám híján, így cipelni kellett a kicsikét. Otthon megvizsgálva a gyertya nem adott egyenletesen szikrát. Repült a kukába, egy Trabantban 10.000 km-t lefutottal pöccre indult és azóta is azzal megy. A benne levő egy BRISK N17Y volt, utána egy N15 került bele. Érdeklődnék, hogy így, látatlanban mondva, mitől lehetett ez, de inkább az, hogy előfordulhat-e ismét? A másik kérdésem pedig, hogy az olajlerakódásos, rozsdás tankot mivel mossam ki? ( Azon kívül, hogy mivel ki kell. :-) ) Szinte nyakig látható a koszolódás (biztos hálás gazdája volt), és pl. Brigéciolból kellene kb. 9-10 liter feltölteni, ami 5-6000 Ft. Lenne valami olcsóbb megoldási javaslat?
Válaszát előre is tisztelettel köszönöm.

Dusán

Kedves Dusán!

A gyertya bekoszolódása, bekokszolódása lehet gyújtásprobléma, de lehet karburátorprobléma is, vagy akár utalhat a kopott, rossz kompressziójú motorra is. Látatlanban ezt nem tudom megmondani, figyelni kell a gyertya színét, és abból sok dologra lehet következtetni. A karburátor beállításait mindenesetre érdemes ellenőrizni.
Az öreg motor tankjának tisztítása sokunknak okoz problémát. Vannak professzionális (és drága) módszerek, amikor maró anyagokkal tisztítják és műgyantaszerű passziváló réteggel fedik be a tank belsejét, de ez nagyjából egy rosszabb állapotú Simson árával vetekszik.
Én magam is sokszor használtam eredménnyel a „csavar módszert”, amikor a tankba kisebb anyákat, csavarokat dobok (a nagyobb nem jó, mert rázáskor akár nyomot is hagy, vagy a benzincsapot tönkreteszi), majd feltöltöm kb. 1 liter Brigeciollal és hosszasan rázom, majd kimosom, kiöntve a csavarokat. A csavarok a rázkódáskor leütik, lepattogtatják a könnyen lejövő felületi rozsdát, a Brigeciol pedig kimossa az olajos szennyeződést, ami a keverékolaj leülepedéséből származik. Sokszor ismételve (mondjuk kevés gázolajjal) igen jó eredményre juthatunk otthon, házilag.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.