no

És kszanon van benne?

2007.08.24. 08:31

Szia Doki!

Van egy GSX 1400 mocim, amit használtan vettem. Az előző tulaj adott hozzá egy xenon trafót is, hogy csak be kell kötni és kész. Én egy elektronikában jártas haverral megnéztem, nem is olyan egyszerű. Elég rövid a nagyfeszültségű kábel, a trafót a lámpa közelébe kellene rakni. Félő, hogy a nagyfeszültség megzavarja az elektromos km órát és fordulatszámmérőt, ráadásul a fényszóró burája is műanyag az sem árnyékol.
A trafó meg fűt, a burát megolvaszthatja ha túl közel szerelem hozzá.
Egyáltalán, legálisan átszerelhető a xenon?
Ja, az izzó ára 15-20.000.- Ft, amit még meg kell venni, mert az nincs hozzá.

Üdv, Béla

Kedves Béla!

Az utólagos xenon izzók beépítése jogilag egyelőre nem teljesen tisztázott. A magyar közlekedésben résztvevő járművekre vonatkozó előírások nem térnek ki konkrétan az izzó (égő) típusára és az esetleges xenon (nevezzük ívkisüléses vagy HÍD égőknek) és a hozzájuk kapcsolódó kiegészítő berendezésekre, mint automata szintező és lámpamosó. Ebbe ne menjünk bele, az azonban már műszaki kérdés, hogy a pontos fókuszpont ellenére a HÍD égő több szórt fényt ad a szabadformázású parabolatükrös lámpatestben, mint az árnyékolt fejű H4 vagy H7-es izzók, így a szembejövőket jobban vakíthatják.
A begyújtás pillanatában a nagy áramfelvétel okozhat problémát, akár ki is olvaszthatja a nem erre méretezett olvadóbiztosítékot, és valóban esetleg egyéb elektronikai problémát okozhat. Ezt persze leginkább a begyújtáskori tranziens, utána az áramerősség szépen visszaáll egy alacsony névleges értékre, ami alacsonyabb, mint a H4/H7 izzók esetében, ugyanis a HÍD égő csak 35W teljesítményű. A trafó nem termel akkora hőt, hogy bármit is megolvasszon, de olyan helyre kell tenni, ahol szellőzik és nem zárt térben van.
Mindezek figyelembevételével, én maradnék a gyári fényszórónál, noha a HÍD fényerőssége valóban jobb. És akkor minden legális és megbízható, rosszindulattal sem lehet belekötni.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.