És kszanon van benne?
Szia Doki!
Van egy GSX 1400 mocim, amit használtan vettem. Az előző tulaj adott hozzá egy xenon trafót is, hogy csak be kell kötni és kész. Én egy elektronikában jártas haverral megnéztem, nem is olyan egyszerű. Elég rövid a nagyfeszültségű kábel, a trafót a lámpa közelébe kellene rakni. Félő, hogy a nagyfeszültség megzavarja az elektromos km órát és fordulatszámmérőt, ráadásul a fényszóró burája is műanyag az sem árnyékol.
A trafó meg fűt, a burát megolvaszthatja ha túl közel szerelem hozzá.
Egyáltalán, legálisan átszerelhető a xenon?
Ja, az izzó ára 15-20.000.- Ft, amit még meg kell venni, mert az nincs hozzá.
Üdv, Béla
Kedves Béla!
Az utólagos xenon izzók beépítése jogilag egyelőre nem teljesen
tisztázott. A magyar közlekedésben résztvevő járművekre vonatkozó
előírások nem térnek ki konkrétan az izzó (égő) típusára és az
esetleges xenon (nevezzük ívkisüléses vagy HÍD égőknek) és a hozzájuk
kapcsolódó kiegészítő berendezésekre, mint automata szintező és
lámpamosó. Ebbe ne menjünk bele, az azonban már műszaki kérdés, hogy a
pontos fókuszpont ellenére a HÍD égő több szórt fényt ad a
szabadformázású parabolatükrös lámpatestben, mint az árnyékolt fejű H4
vagy H7-es izzók, így a szembejövőket jobban vakíthatják.
A begyújtás pillanatában a nagy áramfelvétel okozhat problémát,
akár ki is olvaszthatja a nem erre méretezett olvadóbiztosítékot, és
valóban esetleg egyéb elektronikai problémát okozhat. Ezt persze
leginkább a begyújtáskori tranziens, utána az áramerősség szépen
visszaáll egy alacsony névleges értékre, ami alacsonyabb, mint a H4/H7
izzók esetében, ugyanis a HÍD égő csak 35W teljesítményű. A trafó nem
termel akkora hőt, hogy bármit is megolvasszon, de olyan helyre kell
tenni, ahol szellőzik és nem zárt térben van.
Mindezek figyelembevételével, én maradnék a gyári fényszórónál,
noha a HÍD fényerőssége valóban jobb. És akkor minden legális és
megbízható, rosszindulattal sem lehet belekötni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.