Melegben forr a víz, hűvösben nem
Kedves Doki!
Most extrém melegek vannak, a probléma is gyakoribb. Városban, dugóban elmegy a Kawa EL250-esem (16éves, 31eKM) de országúton 80-90 fölé nem mehetek, mert a piros lámpa "Warning", a víz forr. Ilyenkor index jobbra, alapgáz, kapcsolgatás lefelé, kb 3-500 m és elalszik, újra lehet menni óvatosan. Éjjel jobb a helyzet, akár 100-al is mehetek. A termosztátot már kivettem, nem sokat változott. A kiegyenlítő tartályban a szint jó, nem nagyon változik. A szerelő rögtön hengerfej tömítést akart cserélni 30 ezerért, de nem volt túl meggyőző. 1:1-es fagyálló keverék van benne, a vízpumpát kellene még ellenőrizni, de gőzöm sincs, hogy lehetne. Mit tegyek még meg, mielőtt szétszedetem a motort?
Köszönettel: Nagy László
Kedves László!
Hagyjuk a végére, hogy a szerelőnek igaza van és tényleg
hengerfejes a motor. Tételezzük fel azt is, hogy a hűtővíz szint
teljesen megfelelő. A vízpumpa feladata a hűtővíz forgatása a motor és
a hűtő között, következésképpen, ha rossz, pl. lapátok törtek le vagy
koptak el, akkor a víz nem forog, illetve nem kellő intenzitással
forog. Ezt úgy lehet ellenőrizni, ha elindulsz, a motorblokk elkezd
melegedni, a kiszerelt termosztát miatt a hűtőnek ezzel szinte teljesen
egy időben kell melegedni. Ha a hűtő még hideg vagy langyos, a blokk
meg már vörösen izzik , szóval már forró, akkor feltételezhetjük, hogy
a hűtővíz keringtetése nem elégséges. Egy másik lehetőség, ha a
vízpumpa rendben van, de a hűtő koszos, eltömődött, esetleg még
kívülről is koszos, bogár tetemes és/vagy akár saras is. Ez is nagyon
csökkenti a hűtőradiátor hőleadását, ami végső soron túlmelegedéshez
vezet.
Ha ezek közül egyik sem áll, a víz forog, a hűtő tiszta
kívül-belül, akkor sajnos valószínűleg a hengerfejtömítés égett át és
forró égéstermékek és nyomás jut a rendszerbe. Eben az esetben a
hengerfejtömítés csere segíthet.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.