no

Melegben forr a víz, hűvösben nem

2007.08.28. 08:36

Kedves Doki!

Most extrém melegek vannak, a probléma is gyakoribb. Városban, dugóban elmegy a Kawa EL250-esem (16éves, 31eKM) de országúton 80-90 fölé nem mehetek, mert a piros lámpa "Warning", a víz forr. Ilyenkor index jobbra, alapgáz, kapcsolgatás lefelé, kb 3-500 m és elalszik, újra lehet menni óvatosan. Éjjel jobb a helyzet, akár 100-al is mehetek. A termosztátot már kivettem, nem sokat változott. A kiegyenlítő tartályban a szint jó, nem nagyon változik. A szerelő rögtön hengerfej tömítést akart cserélni 30 ezerért, de nem volt túl meggyőző. 1:1-es fagyálló keverék van benne, a vízpumpát kellene még ellenőrizni, de gőzöm sincs, hogy lehetne. Mit tegyek még meg, mielőtt szétszedetem a motort?

Köszönettel: Nagy László

Kedves László!

Hagyjuk a végére, hogy a szerelőnek igaza van és tényleg hengerfejes a motor. Tételezzük fel azt is, hogy a hűtővíz szint teljesen megfelelő. A vízpumpa feladata a hűtővíz forgatása a motor és a hűtő között, következésképpen, ha rossz, pl. lapátok törtek le vagy koptak el, akkor a víz nem forog, illetve nem kellő intenzitással forog. Ezt úgy lehet ellenőrizni, ha elindulsz, a motorblokk elkezd melegedni, a kiszerelt termosztát miatt a hűtőnek ezzel szinte teljesen egy időben kell melegedni. Ha a hűtő még hideg vagy langyos, a blokk meg már vörösen izzik , szóval már forró, akkor feltételezhetjük, hogy a hűtővíz keringtetése nem elégséges. Egy másik lehetőség, ha a vízpumpa rendben van, de a hűtő koszos, eltömődött, esetleg még kívülről is koszos, bogár tetemes és/vagy akár saras is. Ez is nagyon csökkenti a hűtőradiátor hőleadását, ami végső soron túlmelegedéshez vezet.
Ha ezek közül egyik sem áll, a víz forog, a hűtő tiszta kívül-belül, akkor sajnos valószínűleg a hengerfejtömítés égett át és forró égéstermékek és nyomás jut a rendszerbe. Eben az esetben a hengerfejtömítés csere segíthet.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.