no

Melyik féket használjam, és hogy állítsam le a motort?

2007.09.04. 08:31

Szia!

Egy 91-es kiadásu 600-as Honda Shadow-t vettem első motornak és az a helyzet hogy sokat nem értek a motorokhoz, vagyis nem tudom, hogy mit kellene tudnom a motoromról. (Műszaki dolgot vagy ezt-azt...) Ja és még lenne két kérdésem:
1. Egyesek azt mondják, hogy az első, mások pedig hogy a hátsó fékkel dolgozzak többet. Melyikkel biztonságosabb vagy melyikkel tanácsos többet foglalkozni ?
2. Honnan egészségesebb leállítani a motort: a kulcstól vagy az off kapcsolótól?

Üdvözlettel: Szabó Zoltán

Kedves Zoltán!

A fékezés a motorozás legnehezebb része. Gyorsítani mindenki tud, de megállni, a lehető legrövidebb távon csak a nagyon tapasztalt és képzett motorosok.
A két féket egyszerre kell használni, a dinamikus súlypont-áthelyeződés miatt az első féket jobban lehet terhelni, nagyobb lassulás érhető el vele, azonban veszélyes túlfékezni az elejét, szinte azonnal bukáshoz vezet. Ez látható a féktárcsák méretén is, elöl szinte mindig nagyobb, erősebb fék van.
A motor leállítása a gyújtáskapcsolóval (kulccsal) történik, hiszen a gyújtást úgyis le kell venni róla, nincs sok értelme a gyújtásmegszakítóval leállítani. Tudom, hogy vannak erre mindenféle (ál)tudományos magyarázatok, hogy mi hol fog túldúsulni meg berobbanni, meg beégni, de az igazság az, hogy a két leállítási mód műszaki háttere majdnem teljesen azonos, a gyújtást veszi le a karbis motoroknál, a befecskendezősöknél pedig a vezérlő áramát kapcsolja le, így a gyújtást és a befecskendezést is megszakítja.
Az off kapcsoló egyetlen előnye, hogy a kormányt nem kell elengedni a működtetéséhez. Néha ez fontos.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.