Kis A jogsival fojtott nagy motort?
Tisztelt Motordoktor!
Olyan jogosítványom van, ami 25kW-os határt jelent a motor teljesítményét illetően. Egyelőre ekkora motor elég is lenne nekem, de ahogy nézem a kínálatokat, vagy nagyon alatta vannak, vagy felette. Egy 250-es motort túl kicsinek tartok, az utána található 500-as, 650-es gépek sokkal erősebbek. Hallottam viszont olyat, hogy ezeket a motorokat le tudják fojtani erre a teljesítményszintre. Az lenne a kérdésem, hogy ez teljesen legális-e, forgalomba lehet így helyezni és a műszaki vizsgán vagy közúti ellenőrzésnél nem lesz belőle gond. Ezeket a fojtásokat tudomásod szerint hogyan kivitelezik, illetve ha esetleg a későbbiekben megszerzem a rendes A-s jogosítványt, akkor ezt a fojtást ki lehet venni a motorból és az mivel jár (újra kell-e műszakiztatni)?
A válaszodat előre is köszönöm.
Tisztelettel:
Peski Vilmos
Kedves Vilmos!
A hivatalos része az a dolognak, hogy amikor forgalomba helyezik
a járművet, akkor a járműkísérő lapon van egy teljesítményadat, ami
alapján a fogalmi engedélyt is kitöltik. A forgalomba helyezése így
legális, és ha az adat megfelelő, akkor használható korlátozott
jogosítvánnyal is. Ha azonban a fojtást kiveszik, akkor ismételt
műszaki vizsga kell, ahol átvezetik a megváltozott teljesítményt és új
vizsgalap is kell hozzá. Természetesen ezt csak azokkal a motorokkal
lehet megcsinálni, ahol a jármű homologizációs okmánya eleve tartalmaz
egy fojtott változatot, ahol mellesleg a fojtás mikéntje is pontosan le
van írva. Ez típustól függő, általában mechanikusan (légszűkítő a
belépő levegőnél vagy a kipufogónál, esetleg gázkarütköztető) és
szoftveresen is fojtva vannak, Ez utóbbi a programozott
befecskendezésnek egy másik befecskendezési térképet ad, ilyenkor a
motor vagy 25 kW-os, esetleg egyes piacokra 74 kW-os, azaz
100 LE-s.
Szóval a fojtás, majd kivétele csak egyes modelleknél
kivitelezhető.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.